Central Global catat untung bersih RM2.9 juta pada 1QFY23 dipacu oleh segmen pembinaan | DagangNews Skip to main content

Central Global catat untung bersih RM2.9 juta pada 1QFY23 dipacu oleh segmen pembinaan

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 24 Mei - Untung Bersih Central Global Berhad bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2023 (1QFY23) meningkat kepada RM2.9 juta berbanding RM1.9 juta pada tahun sebelumnya.

 

Bagi tempoh itu, kumpulan itu berjaya mencatatkan hasil sebanyak RM63.5 juta iaitu peningkatan sebnayak 35% atau RM16.46 juta berbanding tahun lalu.

 

Segmen perniagaan teras kumpulan itu iaitu pembinaan terus menjadi pemacu utama dengan menyumbang RM51.61 juta atau 81% daripada senarai teratas. 

 

Segmen pembinaan meningkat sebanyak RM20.52 juta atau 66% daripada suku yang sama terutamanya disebabkan oleh kerja-kerja pembinaan yang sedang dijalankan di Sabah dan Pulau Pinang.

 

chew
Chew Hian Tat

 

Pengarah Urusan kumpulan, Chew Hian Tat berkata, pihaknya memulakan dengan baik dengan segmen pembinaan terus menjadi pemacu utama.

 

"Setakat ini, kami mempunyai kira-kira RM369.84 juta buku pesanan yang belum dibilkan manakala buku tender kami berjumlah kira-kira RM10.80 bilion, yang kami yakin dapat diterjemahkan ke dalam projek dalam tempoh jangka sederhana dan panjang.

 

"Segmen pembuatan dan perdagangan mencatatkan sedikit penurunan disebabkan persaingan sengit daripada pasaran antarabangsa.

 

"Bagi mengurangkan perkara ini, kami berhasrat untuk menembusi pasaran pita pelekat tujuan umum dan pita polipropilena (OPP) berorientasikan dengan memanfaatkan asas pelanggan kami yang kukuh di pasaran domestik, serantau serta antarabangsa," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Selaras dengan rancangannya untuk menembusi subsegmen pita pelekat baharu, kumpulan menjangkakan pengeluaran pengeluarannya akan meningkat.

 

Kumpulan itu berhasrat untuk menubuhkan kilang pembuatan kedua bersebelahan dengan kilang utamanya di Sungai Petani, Kedah.

 

Pembinaan kilang pembuatan baharu itu akan dimulakan pada suku kedua 2023 dan dijangka siap menjelang pertengahan 2024.

 

Apabila siap, kedua-dua kilang pembuatan dijangka menjana kapasiti pengeluaran gabungan sebanyak 75 juta meter persegi setiap tahun. - DagangNews.com