CGS-CIMB optimis prospek sektor pembinaan pasca PRU15 dan PRN akan datang | DagangNews Skip to main content

CGS-CIMB optimis prospek sektor pembinaan pasca PRU15 dan PRN akan datang

KUALA LUMPUR 26 Mei - CGS-CIMB Securities Sdn Bhd optimis terhadap sektor pembinaan, memandangkan ganjaran risiko kelihatan menarik berdasarkan aliran kontrak yang lebih baik selepas pilihan raya umum ke-15, dan kestabilan politik yang lebih bagus selepas pilihan raya negeri akan datang.

 

Firma sekuriti itu juga berkata kunci kira-kira yang lebih kukuh, lebih jelas dengan saham bermodal lebih besar, membolehkan minat yang kuat untuk projek inisiatif kewangan swasta.

 

“Pada pandangan kami, Transit Aliran Massa (MRT) 3 dan pemulihan rel berkelajuan tinggi adalah projek penting,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Oleh itu, CGS-CIMB telah menaik taraf sektor pembinaan kepada “Overweight”.

 

Walau bagaimanapun, risiko penurunan utama kepada panggilan sektor ialah ketidakstabilan politik dan peningkatan kos bahan mentah.

 

Syarikat itu berkata harga keluli telah merosot daripada paras tertinggi RM3,470 setiap tan metrik (/mt) yang dilihat pada suku pertama (1Q 022) hingga 2Q2022, dan kini didagangkan pada RM3,000/mt.

 

Harga keluli yang lebih tinggi memberi kesan negatif kepada kontraktor yang lebih kecil, yang tidak mempunyai skala ekonomi, dan juga kontraktor yang mempunyai peratusan buku pesanan yang lebih tinggi untuk membina pekerjaan.

 

"Dengan harga keluli kelihatan lebih stabil sekarang, kami percaya ini akan memberikan kontraktor keterlihatan yang lebih baik dari segi kos apabila membida pekerjaan baharu," katanya.

 

Sementara itu, harga simen meningkat kepada RM410/mt pada awal 2023, daripada RM370/mt. Selepas rebat, purata harga jualan adalah kira-kira RM370/mt.

 

“Memandangkan pasaran hartanah yang lemah dan [bahawa] projek mega utama seperti MRT3 masih belum beroperasi, kami menjangkakan harga simen stabil buat masa ini,” katanya.

 

CGS-CIMB berkata saham pilihannya masih yang mempunyai kunci kira-kira yang kukuh seperti YTL Corp dengan panggilan “Tambah” dan harga sasaran (TP) RM1.00, MCement (TP: RM3.97), Sunway (TP: RM2. 21) dan Muhibbah (TP: RM0.90). - DagangNews.com