CIMB lengkapkan pelupusan baki kepentingannya dalam CGS-CIMB kepada CGS International Holdings bernilai RM2.5 bilion | DagangNews Skip to main content

CIMB lengkapkan pelupusan baki kepentingannya dalam CGS-CIMB kepada CGS International Holdings bernilai RM2.5 bilion

Dato’ Abdul Rahman Ahmad
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Dis - CIMB Group Holdings Berhad hari ini mengumumkan bahawa kumpulan perbankan tersebut melalui CIMB Group Sdn Bhd, telah menyelesaikan penjualan 25.01% dan 25.0% pegangan sahamnya masing-masing dalam CGS-CIMB Securities International Pte Ltd (CSI) dan CGS-CIMB Holdings Sdn Bhd (CCH), kepada CGS International Holdings Limited (dahulunya dikenali sebagai China Galaxy International Financial Holdings Limited) (CGI).

 

CIMB akan menerima anggaran hasil kasar sebanyak RM780 juta untuk penjualan baki 25.01% dan 25.0% kepentingan masing-masing dalam CSI dan CCH, menjadikan jumlah hasil jualan sebanyak 100% saham asal perniagaan pembrokeran saham sejak 2018 kepada kira-kira RM2.5 bilion.

 

Ini berikutan pilihan panggilan terakhir yang dilaksanakan oleh CGI untuk memperoleh baki pegangan saham CIMB Group Sdn Bhd dalam usaha sama pembrokeran saham kedua-dua pihak (CGS-CIMB JV), sebagai mengikut syarat perjanjian perkongsian asal.

 

CGI ialah anak syarikat China Galaxy Securities Co. Ltd. (CGS), firma sekuriti keempat terbesar di China mengikut hasil pada separuh pertama 2023.

 

cgs

 

Pada 2018, CIMB memeterai perjanjian perkongsian dengan CGI untuk mengendalikan pembrokeran saham serantau perniagaan di Asia, melalui penjualan perniagaan pembrokeran saham CIMB ke dalam JV CGS-CIMB, di mana CIMB dan CGI pada asalnya memiliki 50:50.

 

Perjanjian perkongsian menggabungkan pilihan put and call untuk CGI memperoleh pegangan CIMB dalam JV CGS-CIMB dalam satu tempoh masa.

 

CGI telah melaksanakan pilihan panggilan pertama dan menyelesaikan pemerolehan 24.99% dan 25% kepentingan dalam CSI dan CCH masing-masing daripada CIMB pada Disember 2021, dan kini telah menyelesaikan pemerolehan untuk baki selebihnya dalam JV CGS-CIMB bagi membolehkan CGI memiliki 100% pemilikan penuh ke atas perniagaan pembrokeran saham serantau itu.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Kumpulan CIMB Dato’ Abdul Rahman Ahmad berkata, pihaknya gembira dengan kejayaan yang telah dicapai bersama CGS selama ini di mana perkongsian telah membolehkan JV CGS-CIMB berkembang menjadi salah satu firma broker saham terkemuka di rantau ini.

 

"Kami berterima kasih kepada CGS atas perkongsian itu, dan kami tidak sabar-sabar untuk meneroka cara di mana kami boleh bekerjasama pada masa hadapan,” kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

 

CIMB telah menyediakan pelan peralihan, bersama JV CGS-CIMB, untuk memastikan perubahan dalam pegangan saham tidak akan mengakibatkan sebarang gangguan dan perkhidmatan akan terus tersedia untuk semua pelanggan dan pelanggan CIMB untuk menjalankan aktiviti mereka.- DagangNews.com