Ciptaan dan penemuan tokoh Islam membentuk dunia moden hari ini | DagangNews Skip to main content

Ciptaan dan penemuan tokoh Islam membentuk dunia moden hari ini

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
editor@dagangnews.com

 

 

APAKAH ciptaan orang Melayu semenjak memasuki Islam? Agama Islam sudah tiba ke kepulauan Nusantara lebih awal sekitar abad ke-9,  ke alam Melayu sekitar abad ke-13 dan 14, pendapat paling popular.

 

Proses penghayatan Islam melibatkan masyarakat Melayu dilakukan dalam dua fasa; fasa pertama bermula sekitar abad 13 dan 14 dan fasa kedua pula berlaku pada abad ke-15 hinggalah abad ke-18.

 

Nampak tiada pencipta dari kalangan Melayu Islam sehingga akhir-akhir ini. Bila di sebut penciptaan orang Islam selalu bangsa Farsi dan Arab.

 

Mungkin orang Melayu agak mahir dalam perkapalan yang bermula sebelum Islam. Kita belum dapat berbangga dengan pencapaian dan diharapkan ada generasi yang mencipta dan menemui penghasilan moden dan canggih.

 

Kita melihat ciptaan Muslim yang membentuk dunia moden pada hari ini dari sejarah.


 

ABBAS IBN FIRNAS
                                             

ABBAS IBN FIRNAS adalah orang pertama yang membuat percubaan sebenar untuk membina mesin terbang. Pada abad ke-9 dia mereka bentuk radas bersayap, lebih kurang menyerupai kostum burung.

 

Dalam percubaannya yang paling terkenal berhampiran Cordoba di Sepanyol, Firnas terbang ke atas untuk beberapa saat, sebelum jatuh ke tanah dan sebahagiannya patah belakang. Reka bentuknya sudah pasti akan menjadi inspirasi untuk artis dan pencipta Itali yang terkenal Leonardo da Vinci beratus tahun kemudian.


 

IBN AL HAYTHAM

IBN AL HAYTHAM adalah bapa sains moden. Beliau menegaskan bahawa setiap hipotesis mesti disokong oleh eksperimen berdasarkan prosedur yang boleh disahkan atau bukti matematik.

 

Setiap penjelasan untuk tidak diketahui fenomena mesti disokong oleh kaedah saintifik. Dia mencipta kamera obscura.


 

MUHAMMAD IBNZAKARIYA AL-RAZI


MUHAMMAD IBNZAKARIYA AL-RAZI adalah salah seorang saintis yang paling berpengaruh, atau dikenali sebagai sebagai Rasis atau Rhazes. Dilahirkan di Rey (berhampiran Teheran sekarang) pada tahun 865, Rasis naik pangkat untuk menjadi ketua pengarah sebuah hospital di sana dan juga memegang jawatan yang sama secara ringkas di Baghdad.

 

Seorang doktor dan sarjana terpelajar, Rasis menyumbang bukan sahaja dalam bidang perubatan tetapi juga dalam bidang kimia, fizik, biologi dan falsafah.


 

OMAR KHAYYAM
                                        Arca Omar Khayyam di Iran.


OMAR KHAYYAM sebagai seorang ahli matematik, dia paling terkenal dengan kerjanya mengenai pengelasan dan penyelesaian kubik persamaan, di mana dia menyediakan penyelesaian geometri dengan persilangan kon.

 

Khayyam juga menyumbang kepada pemahaman aksiom selari. Sebagai ahli astronomi, dia mereka bentuk Jalali kalendar, kalendar suria dengan kitaran interkalasi 33 tahun yang sangat tepat yang menyediakan asas untuk kalendar Parsi yang masih digunakan selepas hampir satu milenium.


 

ISMAIL AL-JAZARI

ISMAIL AL-JAZARI pengaas automatik moden yang mula digunakan di dunia Islam, termasuk sistem rod penyambung engkol revolusioner. Dengan menukarkan gerakan berputar kepada gerakan linear, engkol membolehkan mengangkat objek berat dengan relatif mudah.

 

Teknologi ini, ditemui oleh Al-Jazari dalam Abad ke-12, meletup di seluruh dunia, membawa kepada segala-galanya daripada basikal ke dalaman enjin pembakaran.


 

IBN SINA

 


IBN SINA yang dianggap sebagai salah seorang pakar perubatan, ahli astronomi, pemikir dan penulis Islam yang paling penting Zaman Keemasan dan bapa perubatan moden awal, dianggap sebagai salah seorang doktor yang paling penting, ahli astronomi, pemikir dan bapa perubatan moden awal.

 

Beliau adalah yang pertama menggunakan 40 hari kebersihan pengasingan al-arbiainiya (keempat puluh) untuk mencegah penyebaran penyakit. Pedagang Venice menyesuaikan ini sebagai “Kuarantin” kemudiannya menjadi popular di seluruh Eropah.


 

AL-ZAHRAWI

AL-ZAHRAWI telah dirujuk sebagai "bapa pembedahan moden", sumbangan perintis Al-Zahrawi kepada bidang prosedur dan instrumen pembedahan mempunyai kesan yang besar di Timur dan Barat dengan baik zaman moden, di mana beberapa penemuannya masih digunakan dalam bidang perubatan hingga ke hari ini.

 

Dia mempelopori penggunaan catgut untuk jahitan dalaman, dan instrumen pembedahannya masih digunakan hari ini untuk melayan orang.


 

MUHAMMAD AL-KHWARIZMI

 

MUHAMMAD AL-KHWARIZMI penyumbang kepada matematik, geografi, astronomi, dan kartografi ditubuhkan asas untuk inovasi dalam algebra dan trigonometri.

 

Pendekatan sistematik beliau untuk menyelesaikan linear dan persamaan kuadratik membawa kepada algebra, perkataan yang diperoleh daripada tajuk bukunya mengenai subjek, "The Compendious Book on Calculation by Completion and Balancing."


 

JABIR IBNHAYYAN

JABIR IBNHAYYAN kadang-kadang dipanggil al-Harrani dan al-Sufi, dianggap bapa kimia Arab dan salah seorang pengasas farmasi moden. Dia dikenali oleh orang Eropah sebagai Geber. Dia mencipta banyak prosedur dan peralatan asas yang masih digunakan hari ini seperti penyulingan, penyejatan, penghabluran, penulenan, penapisan dan pengoksidaan.

 

Dia menemui asid sulfurik dan nitrik. Dia mencipta alembic, untuk penciptaan minyak wangi dan spirit alkohol. Ibn Hayyan adalah pengasas moden kimia dan pendahulu kaedah saintifik.


 

MARIAM AL ASTRULABI

MARIAM AL ASTRULABI seorang muslimah Arab. Memandangkan umat Islam solat lima kali sehari, masa ditentukan oleh kedudukan matahari. Muslim jemaah, di mana sahaja mereka berada di dunia, perlu solat menghadap Kaabah di kota Mekah Arab Saudi. Keperluan ini memaklumkan beberapa pencapaian saintifik yang penting semasa Zaman Keemasan Islam.

 

Pada abad ke-10, Maryam al-Ijliya, juga dikenali sebagai Mariam al Astrulabi, mengambil kraf membina astrolab ke peringkat seterusnya. Astrolab ialah peranti purba yang digunakan untuk mengukur masa dan kedudukan matahari dan bintang.


 

 MOHAMMED AL-IDRISI

MOHAMMED AL-IDRISI ialah ahli Input saintifik dan kognitif  geografi Maghribi, yang menjangkau lebih 15 tahun kerja, penyiasatan, dan penelitian, kunci pembangunan peta dunia yang diukir pada plat perak yang besar dan dalam kitab bernama "Nuzhat al-Mushtaq Fi Khtirak Al Afaq." Tabula Rogeriana, seperti yang telah diketahui, ialah peta paling tepat yang didiami selama tiga ratus tahun.


 

ABU AL-QASIMAMMARIBN ALI AL-MAWSIL

ABU AL-QASIMAMMARIBN ALI AL-MAWSILI dilahirkan di Mosul, dan kemudiannya berpindah ke Mesir, di mana dia menetap semasa pemerintahan daripada khalifah Fatimiyyah al-Hakim bi-Amr Allah, yang kepadanya beliau menulis satu-satunya karangannya, Kitab al muntakhabfilm al-ayn (“Buku pilihan dalam bidang oftalmologi”). Beliau kebanyakannya terkenal dengan ciptaan picagari hipodermik, yang digunakannya untuk membuang katarak, penyebab utama kebutaan.

 

 

Begitulah ciptaan Muslim yang terdiri dari bangsa Farsi dan Arab sambil mengharapkan akan ada bangsa Melayu mencipta sesuatu yang digunakan di seluruh dunia. - DagangNews.com