Citaglobal jangka kembali catat pertumbuhan bagi tahun kewangan 2023 didorong oleh BESS | DagangNews Skip to main content

Citaglobal jangka kembali catat pertumbuhan bagi tahun kewangan 2023 didorong oleh BESS

KUALA LUMPUR 30 Mei - Citaglobal Bhd, menjangkakan pertumbuhan semula pada tahun kewangan berakhir 31 Dis, 2023 (FY2023) dan FY2024, disumbangkan oleh rumusan penyimpanan tenaga dan mudah alihnya melalui sistem storan tenaga bateri satu megawatt (BESS).

 

Kumpulan itu mencatatkan kerugian bersih RM40.88 juta atas hasil RM215.44 juta pada TK2022.

 

Pengerusi Eksekutif Citaglobal Tan Sri Mohamad Norza Zakaria berkata kumpulan itu merancang untuk meningkatkan jualan BESS kerana ia melihat produk itu menyumbang lebih banyak hasil kepada kumpulan.

 

“Selain daripada buku pesanan (memfokuskan kepada kejuruteraan awam dan pembinaan), apa yang kami fokuskan sekarang adalah untuk menjual BESS kerana sebaik sahaja orang menggunakan produk ini — atau jika ia boleh direplikasi kepada semua agensi kerajaan atau sesiapa sahaja yang memerlukan komponen tenaga boleh diperbaharui untuk menggantikan diesel — ini secara jujurnya lebih baik daripada berbilion buku pesanan,” katanya kepada The Edge selepas mesyuarat agung tahunan ke-18 kumpulan itu di sini hari ini.

 

 

bess

 

 

Pada akhir Disember-2022, buku pesanan Citaglobal berjumlah RM733.2 juta, manakala buku tendernya berjumlah RM1.67 bilion.

 

Mohamad Norza berkata kumpulan itu akan memberi lebih tumpuan kepada sektor tenaga boleh diperbaharui (RE) dan telekomunikasi, dan bukannya memberi tumpuan kepada pembidaan tender kejuruteraan awam dan pembinaan semata-mata.

 

“Kami mahu beralih daripada bersaing untuk tender (pembinaan infrastruktur) — kerana margin dihimpit. Ini (RE) adalah tujuan untuk memenuhi keuntungan,” katanya.

 

Pengambilalihan Citaglobal Engineering Services Sdn Bhd (CESSB) pada November tahun lepas mengakibatkan Citaglobal mengalami kerugian bersih sebanyak RM40.88 juta pada 4QFY2022, daripada keuntungan bersih RM3.69 juta setahun sebelumnya, terutamanya disebabkan oleh kemerosotan nilai muhibah yang timbul daripada pemerolehan RM47.9 juta.

 

Dalam mengumumkan keputusan 4QFY2022 pada 28 Feb, Citaglobal berkata dengan menghapuskan kemerosotan nilai muhibah sekali sahaja, kumpulan itu akan mencatatkan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM2 juta dan RM8.8 juta untuk 4QFY2022 dan FY2022 masing-masing.

 

Memandangkan kerugian pada 4QFY2022 hanyalah gambaran rosot nilai dan semata-mata catatan perakaunan, Citaglobal optimis ia akan kembali kepada keuntungan tahun ini, kata Mohamad Norza.

 

“Untuk suku pertama dan kedua (FY2023), kita pasti akan melihat keuntungan, dan (kedudukan) ini akan meningkat sehingga akhir tahun. Ini adalah (di belakang) jaminan keuntungan bersih (RM60 juta) untuk FY2023 dan FY2024,” tambahnya. Pengambilalihan CESSB menyaksikan Citaglobal menyediakan jaminan keuntungan bersih agregat tiga tahun kepada kumpulan itu sebanyak RM60 juta bagi tahun kewangan 2022 hingga 2024.

 

Agong meningkatkan pegangan dalam Citaglobal kepada 6.8%

Sementara itu, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah menaikkan pegangannya dalam Citaglobal kepada 6.8%, menurut pemfailan bursa kumpulan itu pada Isnin (29 Mei). Baginda pertama kali muncul sebagai pemegang saham besar di Citaglobal pada September 2019.

 

Sehubungan itu, Mohamad Norza berkata pemegang saham kumpulan itu telah mengamanahkannya dalam jangka panjang, berikutan usahanya dalam dua tonggak baharu RE dan infrastruktur telekomunikasi.

 

“Ini menunjukkan kepercayaan dan keyakinan pemegang saham terhadap pengurusan syarikat, dan (pemegang saham) percaya bahawa syarikat mempunyai masa depan yang baik, terutamanya apabila mereka melihat bahawa kami sangat serius dalam apa yang kami lakukan, baik dalam RE dan infrastruktur telekomunikasi,” katanya.

 

Mohamad Norza memegang pegangan tidak langsung sebanyak 39.21% dalam Citaglobal melalui TIZA Global Sdn Bhd dan Citaglobal Energy Resources Sdn Bhd dan 0.006% kepentingan langsung. - DagangNews.com