Classita capai penyelesaian tuntutan wang pendahuluan RM3.96 juta yang disediakan oleh Tee Yam, Jessie Wong | DagangNews Skip to main content

Classita capai penyelesaian tuntutan wang pendahuluan RM3.96 juta yang disediakan oleh Tee Yam, Jessie Wong

Datuk Seri Tee Yam @ Koo Tee Yam adalah pemegang saham besar Classita Holdings Bhd.

KUALA LUMPUR 6 April - Classita Holdings Bhd telah mencapai penyelesaian dengan pemegang saham utamanya Datuk Seri Tee Yam @ Koo Tee Yam dan bekas naib pengerusi eksekutif Jessie Wong Siaw Puie berhubung pendahuluan RM3.96 juta yang diberikan kepada syarikat pembuat pakaian dalam wanita tersebut.

 

Classita, sebelum ini dikenali sebagai Caely Holdings Bhd, berkata pertikaian undang-undang antara pihak-pihak telah diselesaikan secara baik tanpa pengakuan liabiliti dan penghakiman persetujuan telah direkodkan.

 

Saman yang difailkan oleh Tee Yam dan Wong pada November tahun lepas, mendakwa mereka telah mendahulukan Classita sejumlah RM3.96 juta untuk kos operasi dan pengurusan harian.

 

Classita berkata lembaga pengarahnya berpuas hati bahawa beberapa kemajuan diterima daripada Tee Yam dan Wong berikutan pemeriksaan dalaman dan audit terperinci.

 

“Oleh itu, Classita telah merundingkan penyelesaian dengan plaintif pada jumlah yang dipersetujui bersama sebanyak RM3.30 juta dan bukannya jumlah yang dituntut sebanyak RM3.96 juta,” kata kumpulan itu.

 

Kumpulan itu juga berkata ia komited untuk memperuntukkan semua sumber yang ada ke arah usaha mendapatkan semula semua wang yang dipercayai telah diselewengkan daripada Classita, sama ada dalam tindakan undang-undang semasa, berterusan atau akan datang.

 

Lembaga semasa Classita pada Oktober tahun lepas memfailkan saman sivil terhadap pengasas Datin Fong Nyok Yoon, suaminya Datuk Chuah Chin Lai dan 10 yang lain berkaitan dakwaan penyelewengan dana berjumlah tidak kurang RM30.55 juta daripada anak syarikat kumpulan itu Caely (M ) Sdn Bhd.

 

Pengerusi Eksekutif Classita, Ng Keok Chai berkata, lembaga pengarah semasa kekal fokus untuk mengukuhkan perniagaan sedia ada untuk memperbaiki kedudukan kewangan kumpulan.

 

“Selain perniagaan pembuatan pakaian dalam, syarikat juga sedang berusaha untuk memulihkan perniagaan pembangunan hartanah dengan projek pembangunan hartanah berkualiti tinggi dari Lembah Klang yang sibuk dan sebarang peluang perniagaan lain yang timbul,” katanya.

 

Dakwaan penyelewengan dana dalam Classita juga telah menarik perhatian polis, yang melancarkan siasatan terhadap dakwaan penglibatan ahli perniagaan Victor Chin Boon Long dalam menggunakan pihak berkuasa untuk mengawal korporat Malaysia.

 

Pada 10.25 pagi Khamis, saham Classita mencatat kenaikan 57.14% kepada 22 sen, memberikannya permodalan pasaran RM74.92 juta. - DagangNews.com