Daihatsu akan menghentikan semua penghantaran kenderaan, skandal keselamatan kian meruncing | DagangNews Skip to main content

Daihatsu akan menghentikan semua penghantaran kenderaan, skandal keselamatan kian meruncing

Bilik pameran Daihatsu di Jepun. - Gambar Asahi Shimbun

TOKYO 21 Dis - Daihatsu yang merupakan satu jenama kereta di bawah Toyota Motor akan menghentikan penghantaran semua kenderaannya, kata pengeluar kereta terbesar Jepun itu.

 

Ini berikutan siasatan terhadap skandal keselamatan mendapati wujud isu keselamatan terhadap 64 model, termasuk hampir dua dozen dijual di bawah jenama Toyota.

 

Panel bebas telah menyiasat Daihatsu selepas ia berkata pada April ia telah menipu ujian keselamatan perlanggaran sisi yang dijalankan untuk 88,000 kereta kecil, kebanyakannya dijual sebagai Toyota, menurut laporan REUTERS.

 

Tetapi pendedahan terbaru menunjukkann skop skandal itu jauh lebih besar daripada yang difikirkan sebelum ini dan berpotensi mencemarkan reputasi pembuat kereta untuk kualiti dan keselamatan.

 

Daihatsu merupakan unit kereta kecil Toyota dan mengeluarkan beberapa kereta dan trak kecil yang dipanggil "kei" yang popular di Jepun.

 

Isu terkini dalam unit Toyota turut memberi kesan kepada beberapa model Mazda dan Subaru yang dijual di pasaran domestik dan model Toyota dan Daihatsu di luar negara, panel mendapati.

 

Menurut Toyota, "pembaharuan asas" diperlukan untuk menghidupkan semula Daihatsu, serta kajian semula operasi pensijilan.

 

"Ini akan menjadi tugas yang sangat penting yang tidak dapat dicapai dalam sekelip mata," kata syarikat itu dalam satu kenyataan.

 

"Ia memerlukan bukan sahaja semakan pengurusan dan operasi perniagaan tetapi juga semakan semula organisasi dan struktur."

 

Saham Toyota mendatar petang semalam, ketinggalan kenaikan 1.6% dalam pasaran yang lebih luas.

 

Daihatsu didapati menipu dalam ujian keselamatan hampir semua model yang dimilikinya ketika ini dalam pengeluaran serta beberapa kereta yang dibuatnya pada masa lalu, lapor akhbar Asahi sebelum ini.

 

Isu itu timbul selepas Daihatsu berkata pada April ia telah menemui ujian yang salah dijalankan selepas laporan pemberi maklumat.

 

Ia telah melaporkan isu itu kepada agensi kawal selia dan menghentikan penghantaran model yang terjejas.

 

Pada bulan berikutnya, ia berkata ia telah menghentikan jualan kenderaan elektrik hibrid Toyota Raize dan model Rocky selepas juga menemui masalah dengan ujian untuk model tersebut.

 

Daihatsu mengeluarkan 1.1 juta kenderaan sepanjang 10 bulan pertama tahun ini, hampir 40% daripadanya di kilang luar negara, menurut data Toyota.

 

Ia menjual kira-kira 660,000 kenderaan di seluruh dunia sepanjang tempoh itu dan menyumbang 7% daripada jualan Toyota.

 

Toyota berkata semalam bahawa model yang terjejas termasuk untuk pasaran Asia Tenggara di Thailand, Indonesia, Malaysia, Kemboja dan Vietnam serta negara tengah dan Amerika Selatan Mexico, Ecuador, Peru, Chile, Bolivia dan Uruguay.


 

perodua
Kilang pembuatan enjin Daihatsu Perodua di Sendayan, Negeri Sembilan

 


Daihatsu menjadi isu keselamatan terkini yang memberi kesan kepada kumpulan Toyota selama ini.

 

Skandal data enjin di unit pembuat trak dan bas Toyota, Hino Motors, pada tahun 2022 menyebabkan peletakan jawatan dan pemotongan gaji sementara untuk beberapa pengurus.

 

Dalam kes itu, Hino mengaku telah memalsukan data pada beberapa enjin sejak tahun 2003, atau sekurang-kurangnya sedekad lebih awal daripada yang ditunjukkan pada asalnya.

 

Pada 2010 pengerusi Toyota Akio Toyoda, ketika itu ketua eksekutif, terpaksa memberi keterangan di hadapan Kongres Amerika Syarikat kerana krisis keselamatan yang melibatkan pemecut yang rosak. - DagangNews.com