Datasonic terima lanjutan kontrak penyelesaian pasport RM134.95 juta, kontrak bekalan MyKad RM28.68 juta | DagangNews Skip to main content

Datasonic terima lanjutan kontrak penyelesaian pasport RM134.95 juta, kontrak bekalan MyKad RM28.68 juta

Tengku Dato' Seri Abu Bakar Ahmad bin Tengku Tan Sri Abdullah
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 Jan - Datasonic Group Berhad, kumpulan syarikat penyedia penyelesaian ICT bersepadu berkaitan keselamatan terkemuka di Malaysia, telah menerima surat lanjutan (LOE) daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN) bagi pembekalan Cip Pasport Malaysia, Dokumen Pasport dan Halaman Biodata Polikarbonat untuk tempoh 6 bulan dari 1 Disember 2023 hingga 31 Mei 2024.

 

LOE adalah untuk pembekalan cip pasport, dokumen dan biodata polikarbonat Malaysia muka surat dengan nilai kumulatif RM134.95 juta.

 

Pada hari yang sama, Kumpulan juga telah mengumumkan bahawa ia menerima surat anugerah daripada KDN untuk pembekalan kad mentah MyKad, MyTentera, MyPOCA dan bahan guna guna kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk tempoh 6 bulan bermula dari 1 Disember 2023 hingga 31 Mei 2024 untuk jumlah kontrak RM28.69 juta.

 

Surat lanjutan bertarikh 5 Januari 2024 daripada KDN turut menyenaraikan perkhidmatan penyelenggaraan menyeluruh pusat pemperibadian kad di Jabatan Pendaftaran Negara untuk tempoh 6 bulan bermula dari 1 Disember 2023 hingga 31 Mei 2024 dengan nilai kontrak tambahan RM11.35 juta.

 

Pengerusi Eksekutif Datasonic, Tengku Dato' Seri Abu Bakar Ahmad bin Tengku Tan Sri Abdullah berkata, syarikat berbangga untuk meneruskan peranan sebagai penyedia tunggal penyelesaian pasport kepada Jabatan Imigresen Malaysia, peranan yang telah berjaya Datasonic penuhi sejak 2016.

 

"Begitu juga, untuk penyelesaian MyKad, Datasonic pastinya berbesar hati untuk meneruskan perkhidmatan kami kepada pelanggan dan negara kami setelah menjadi penyedia tunggal MyKad kepada JPN selama lebih daripada 10 tahun sejak 2012.

 

“Kejayaan ini mencerminkan rekod prestasi dan penyampaian kami yang terbukti. Datasonic telah dapat menampung lonjakan permintaan yang kukuh untuk pasport sejak pembukaan semula sempadan kita serta untuk MyKad sambil menavigasi isu seperti gangguan rantaian bekalan dan kos input yang meningkat," kata beliau.


 

hikayat

 


Malah kata Tengku Abu Bakar lagi, penghantaran pasport oleh Datasonic mencecah paras tertinggi baharu pada tahun kewangan syarikat sebelum ini (FY23) dan Datasonic menjangkakan permintaan untuk kekal kukuh pada masa hadapan.

 

“Bagi kami, kami berusaha untuk terus menyediakan penghantaran yang luar biasa dan tepat pada masanya sambil memainkan peranan kami dalam keselamatan negara di samping memanfaatkan kepakaran dan pengalaman kami.

 

"Kami berterima kasih atas kepercayaan berterusan yang diberikan oleh Kerajaan kepada kami dan ini menunjukkan keyakinan pelanggan kami terhadap kami.

 

"Di Datasonic, kami berusaha untuk menyediakan cadangan nilai yang inovatif dan menarik kepada pelanggan kami. Dengan buku pesanan yang dipertingkatkan, ia mengukuhkan lagi keterlihatan pendapatan kami dan mengukuhkan masa depan kami yang cerah,” tambahnya lagi.

 

Pada tahun 2018, hasil kerja Datasonic dalam projek pasport bersama-sama dengan Jabatan Imigresen Malaysia, telah memenangi anugerah Dokumen ID Serantau Terbaik Tahunan di Persidangan Global Asia Pencetakan Keselamatan Tinggi Peninjauan.

 

Sementara itu, penglibatan Datasonic dalam projek MyKad telah membolehkan pelanggannya, JPN merangkul beberapa anugerah. NRD memenangi Anugerah Radiant Vision dan Anugerah Perkhidmatan Radiant yang berprestij oleh Persatuan Kad Pintar Asia Pasifik (APSCA) pada 2015.

 

APSCA ialah organisasi industri untuk pembayaran dan identiti di Asia, daripada aplikasi berasaskan cip pintar dan tanpa sentuh yang selamat kepada digital terkini pembayaran dan perkhidmatan identiti digital.- DagangNews.com