Datuk Mohammad Zainal Shaari, Norita Ja'afar dilantik sebagai pengarah baharu Cypark | DagangNews Skip to main content

Datuk Mohammad Zainal Shaari, Norita Ja'afar dilantik sebagai pengarah baharu Cypark

Datuk Mohammad Zainal Shaari dan Norita Ja’afar
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 19 Jan - Cypark Resources Berhad (Cypark) dan lembaga pengarah mengumumkan pelantikan Datuk Mohammad Zainal Shaari dan Norita Ja’afar sebagai Pengarah Bebas Bukan Eksekutif, berkuat kuasa 18 Januari 2024.

 

Cypark memaklumkan, selepas Mesyuarat Agung Tahunan terakhirnya pada 26 Oktober 2023, Cypark menubuhkan 3 ahli jawatankuasa eksekutif lembaga (Exco) untuk menyediakan pengawasan perniagaan dan strategik dan memperkukuh komposisi lembaga pengarah.

 

Katanya, Zainal ialah Felo Institut Akauntan Bertauliah di England & Wales serta Persatuan Akauntan Bertauliah. Beliau memulakan kerjayanya di Malaysia pada 1990 dengan PricewaterhouseCoopers (dahulunya Price Waterhouse) dan dijadikan rakan kongsi Price Waterhouse pada 1 Julai 1997.

 

"Beliau menyertai Khazanah Nasional Bhd pada 1 Jun 2004 dan jawatan terakhirnya adalah sebagai ketua pegawai operasi. Semasa di Khazanah, beliau menyelia operasi pengurusan dalaman dan memegang peranan strategik dalam pengurusan dan pemantauan pelaburan. 

 

"Bidang kuasanya termasuk Unit Pengurusan Risiko, Bahagian Pengurusan Modal Insan Strategik dan Bahagian Sokongan & Perkhidmatan Korporat (terdiri daripada Undang-undang, Kesetiausahaan, Operasi Sokongan dan ICT). Zainal juga berkhidmat sebagai Setiausaha Syarikat Lembaga Khazanah," katanya dalam kenyataan media di sini.

 

Menurut kenyataan itu, selepas Khazanah, beliau menyertai sektor swasta pada 1 Jun 2014 yang mana beliau memegang peranan sebagai Pengarah Urusan Kumpulan Tradewinds (M) Bhd, kemudian syarikat induk bagi Padiberas Nasional, Pusat Penapisan Gula, Tradewinds Plantation dan Mardec. 

 

Katanya, kedudukannya dilanjutkan untuk meliputi tugas dan tanggungjawab yang lebih luas apabila beliau dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Tradewinds Group Malaysia, pada 1 Jun 2021 sehingga bersara pada 31 Mei 2023.

 

"Zainal adalah pengarah pelbagai syarikat awam dan swasta dan juga berkhidmat di jawatankuasa lembaga masing-masing. Pada 2006, beliau telah dilantik oleh Kementerian Kewangan untuk menjadi ahli Yayasan Pelaporan Kewangan," katanya.

 

Sementara itu, Norita ialah pengamal kelestarian bertauliah yang diiktiraf Institut Pengurusan Berkanun (CMI) dan Pusat Kelestarian dan Kecemerlangan (CSE) Amerika Syarikat. Beliau juga merupakan ahli Persatuan Pegawai Perubahan Iklim (ACCO).

 

"Pengalaman luas beliau termasuk peranan kepimpinan sebagai CEO TFX Global Sdn Bhd dan Ketua Pegawai Operasi Pusat Inovasi dan Kreativiti Global Malaysia (MaGIC). Beliau kini berkhidmat sebagai Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Johor Plantations Bhd, yang mana beliau juga menganggotai Jawatankuasa Kelestarian dan Jawatankuasa Tender," katanya.

 

Katanya, Norita berkelulusan Sarjana Sains Ekonomi (Dasar Fiskal) dari Universiti of Bath dan Ijazah Sarjana Muda dalam Ekonomi dari Universiti Nottingham, United Kingdom.

 

Pengerusi Cypark, Datuk Ami Moris berkata, lembaga pengarah yang kukuh memacu pertumbuhan yang mampan.

 

"Cypark yakin penambahan kepada lembaga pengarah, bersama-sama dengan jawatankuasa eksekutif lembaga pengarah, akan mengukuhkan tadbir urus korporat, kepimpinan perniagaan dan inisiatif strategik baharu, mengukuhkan laluan kami dalam sektor tenaga boleh diperbaharui Malaysia," katanya. - DagangNews.com