Deleum sasar perkembangan hasil menerusi peningkatan permintaan bagi bahan api fosil | DagangNews Skip to main content

Deleum sasar perkembangan hasil menerusi peningkatan permintaan bagi bahan api fosil

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 23 Mei - Deleum Berhad akan memberi fokus kepada perkembangan hasil, dirangsang oleh unjuran peningkatan perbelanjaan modal global dalam sektor minyak dan gas (O&G), berpunca daripada permintaan kukuh bagi tenaga fosil.

 

Pembekal perkhidmatan O&G itu berhasrat untuk meluaskan penawaran produk dan perkhidmatan serta kehadiran serantaunya.

 

Kumpulan itu akan terus melabur dalam proses dan sistem bagi menyepadukan perkhidmatannya pada platform yang lancar, meningkatkan kapasiti syarikat untuk memenuhi keperluan pelanggannya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Rao Abdullah berkata, Deleum akan meluaskan penawaran produk dan perkhidmatannya serta mengembangkan jejak geografi syarikat, khususnya di Indonesia dan Thailand.

 

Beliau berkata, pihaknya perlu meletakkan sasaran pada dorongan pertumbuhan kami yang seterusnya untuk mencipta pendapatan yang mampan.

 

"Ia akan membolehkan kami menyokong dan meningkatkan pangkalan pelanggan kami di rantau ini dengan lebih baik apabila permintaan meningkat.

 

"Kami komited untuk melaksanakan inisiatif strategik kami dan memanfaatkan kelebihan daya saing kami dengan berkesan untuk meneruskan rekod prestasi pendapatan yang baik," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Beliau berkata, kumpulan itu juga sedang mencari syarikat teknologi untuk bekerjasama bagi memupuk inovasi teknologi dalam produk dan perkhidmatannya sambil mengekalkan kelebihan daya saing.

 

Perkongsian dan kerjasama yang berpotensi dengan rakan kongsi teknologi seiring dengan matlamat Deleum untuk mencapai pertumbuhan transformatif tahun ini dan pada masa hadapan.

 

Terdahulu, Deleum mencatatkan hasil sebanyak RM698 juta pada tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022 (FY22), peningkatan 25% daripada tahun sebelumnya, yang disumbangkan oleh perbelanjaan yang menggalakkan dalam sektor minyak dan gas.

 

Pertumbuhan keseluruhan telah disampaikan dalam tiga segmen, kuasa dan jentera, perkhidmatan medan minyak dan penyelesaian kakisan bersepadu.

 

Keputusan barisan teratas yang kukuh menyebabkan keuntungan bersih kumpulan meningkat dengan ketara kepada RM42.1 juta pada FY22, meningkat 146.9% daripada RM17.1 juta setahun lalu, menjadikannya keuntungan bersih kumpulan terbaik dalam tempoh tujuh tahun lalu. - DagangNews.com