DRB-Hicom bakal meraih manfaat pertumbuhan kukuh segmen automotif - HLIB Research | DagangNews Skip to main content

DRB-Hicom bakal meraih manfaat pertumbuhan kukuh segmen automotif - HLIB Research

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Mei - Konglomerat DRB-Hicom Bhd dijangka terus memanfaatkan segmen automotif yang kukuh pada tahun kewangan 2023 sejajar dengan usahanya untuk terus mengukuhkan kedudukan automotifnya di Malaysia.

 

Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research berkata apabila isu rantaian bekalan kembali normal, DRB-Hicom boleh memanfaatkan jenama Proton, Honda, Isuzu dan Mitsubishi untuk memacu pertumbuhan pada 2023.

 

Firma penyelidikan itu menyatakan peningkatan jumlah pengeluaran industri memberi petanda baik dengan rantaian bekalan automotif kumpulan itu dan ia menjangka Proton meningkatkan program eksportnya tahun ini ke pasaran di Afrika, Asia Selatan dan ASEAN.

 

Segmen aeroangkasa dan pertahanan DRB-Hicom di bawah Composites Technology Research Malaysia Sdn Bhd (CTRM) dijangka terus meningkatkan pengeluaran berikutan peningkatan permintaan global untuk perjalanan udara selepas sempadan dibuka semula.

 

Firma penyelidikan itu menyatakan cabang perbankan konglomerat itu, Bank Muamalat Malaysia Bhd, akan terus mendapat manfaat daripada pemulihan ekonomi dan persekitaran kadar yang meningkat.

 

“Bagaimanapun, kemampanan Pos Malaysia Bhd kekal membimbangkan kerana segmen itu menghadapi penurunan volum dan perkhidmatan sumber yang bersaing,” HLIB Research memberi amaran.

 

DRB-Hicom mencatatkan hasil RM4.1 bilion dan untung bersih RM107.9 juta atau pendapatan sesaham 5.58 sen pada suku pertama berakhir pada 31 Mac 2023 (S123).

 

HLIB Research menyatakan keuntungan teras kumpulan selepas cukai dan kepentingan minoriti sebanyak RM100.2 juta berada di bawah jangkaan 24.7% tetapi dalam konsensus pada 30.9%.

 

Prestasi itu didorong terutamanya oleh margin segmen automotif yang lebih kukuh, sumbangan daripada syarikat bersekutu automotifnya dan prestasi segmen perkhidmatan yang sebahagiannya mengimbangi sumbangan yang lebih rendah daripada DRB-HICOM Defence Technologies Sdn Bhd (Deftech).

 

DRB-Hicom juga menegaskan bahawa dasar pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST), bersama-sama dengan pembukaan semula penuh ekonomi pada April 2022, merupakan faktor utama di sebalik keputusan 1Q23 yang lebih kukuh.


 

parafrasa
Proton S50 bakal menggantikan model Preve

 

 

DRB-Hicom memberitahu HLIB Research bahawa ia menjangka melancarkan model sedan berasaskan Geely baharu oleh Proton menjelang akhir tahun atau awal 2024 susulan pelancaran X90 baru-baru ini. - DagangNews.com