Ekonomi China mungkin berkembang stabil pada 2024, AMRO unjur KDNK meningkat 5.3% | DagangNews Skip to main content

Ekonomi China mungkin berkembang stabil pada 2024, AMRO unjur KDNK meningkat 5.3%

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 5 Feb - Ekonomi China berkemungkinan pulih dengan stabil pada 2024, disokong oleh dasar monetari, kewangan dan fiskal yang ditentukur dan disasarkan dengan baik.

 

ASEAN+3 Macroeconomic Research Office (AMRO) meramalkan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) China pada 5.3% tahun ini – dengan risiko sederhana menurun – dan 4.9% bagi 2025.

 

Menurut organisasi antarabangsa itu, penggunaan akan menjadi pemacu utama pertumbuhan ekonomi tahun ini dan tahun depan, disokong oleh peningkatan keadaan pasaran buruh yang berterusan.

 

Sementara itu, sektor perbankan negara itu kukuh dan keadaan kredit secara keseluruhan harus bertambah baik manakala sektor hartanah dilihat kekal mencabar tetapi dijangka melantun semula tidak lama lagi dan pulih secara beransur-ansur apabila langkah dasar yang diperkenalkan sejak separuh kedua 2022 mendapat lebih banyak daya tarikan.

 

Ruang dasar untuk melindungi kestabilan makro dan menyokong pemulihan ekonomi pula kekal besar, walaupun terdapat rangsangan fiskal yang besar sejak beberapa tahun lalu.

 

“Pada masa akan datang, memandangkan asas makro China kukuh, negara itu dapat meningkatkan usahanya untuk mengejar pertumbuhan berkualiti tinggi yang berdaya tahan, inklusif dan mampan. Cabaran penuaan populasi, hutang tinggi dan pemecahan geoekonomi harus ditangan,” katanya mengulas laporan Laporan Perundingan Tahunan 2023 bagi China hari ini.

 

Menurut AMRO, pelaburan dijangka mendapat daya tarikan lebih besar pada akhir 2024 dan 2025, didorong oleh pengembangan infrastruktur tradisional, pembinaan infrastruktur moden dan maju, pelaburan teguh dalam pembuatan dan perkhidmatan berteknologi tinggi, serta pemulihan beransur-ansur sektor hartanah.

 

Organisasi itu berpendapat bahawa eksport akan meningkat pada 2024 dengan kemajuan selanjutnya dalam pemulihan kitaran elektronik.

 

“Imbangan risiko condong secara sederhana ke arah negatif dalam jangka masa terdekat, dengan beberapa cabaran sengit di dalam negeri dan beberapa ketidaktentuan utama di luar.

 

“Hutang yang tinggi kekal sebagai kelemahan utama dalam beberapa sektor ekonomi, dan penggunaan langkah yang berkesan secara berhemat diperlukan untuk mengelakkan risiko tekanan kewangan, yang akan mengheret ekonomi.

 

“Ketegangan geopolitik boleh meningkat lagi, termasuk meluaskan persaingan teknologi antara China dan Amerika Syarikat ke kawasan perdagangan dan pelaburan lain, dengan akibat buruk kepada China dan ekonomi global,” ulasnya.  - DagangNews.com