Entiti B dikenakan syarat serupa dengan DNB, jadikan perbelanjaan modal kekal tinggi - RHB Research | DagangNews Skip to main content

Entiti B dikenakan syarat serupa dengan DNB, jadikan perbelanjaan modal kekal tinggi - RHB Research

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 2 Jun - Entiti B perlu memenuhi syarat dan sasaran yang ditetapkan untuk rangkaian borong tunggal atau SWN, sama seperti Digital Nasional Berhad (DNB), untuk memenuhi sasaran liputan populasi 80% dalam masa yang ditetapkan.

 

"Ini akan mencadangkan bahawa perbelanjaan modal industri boleh kekal tinggi, dengan DNB mendapat manfaat daripada permulaan semula jadi," kata RHB Research yang menyertai sesi taklimat Projek JENDELA Fasa 1 (2020-2022) oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) semalam, dalam nota hari ini.  

 

Firma penyelidikan ekonomi itu juga berkata, SKMM turut menyatakan pelanggan Entiti B masih perlu membuat perjanjian borong dengan DNB untuk menampan kekurangan liputan.

 

"Kami melihat ketidaktentuan (contohnya kos borong dan impak capex) mempengaruhi sentimen sektor. Kami kekalkan sektor sebagai NEUTRAL, dengan talian tetap diutamakan. Telekom Malaysia kekal sebagai Pilihan Utama kami," kata RHB Research.

 

Menurutnya, beberapa butiran dikongsi, tetapi tidak lebih. Pengawal selia berkata bahawa spektrum 5G akan dikongsi secara sama rata oleh kedua-dua rangkaian 5G, dan percaya bahawa kelajuan/kemampuan 5G masih akan mengikuti (100Mbps pada kelebihan sel).

 

"Masa penetapan spektrum dan harga masih tidak diketahui, seperti keputusan untuk mengembalikan neutraliti spektrum," katanya lagi.

 

Spektrum 5G akan dibahagikan sama rata antara dua rangkaian 5G

 

"MCMC mendedahkan bahawa jalur spektrum 5G semasa (700MHz, 3500MHz dan 26GHz) akan dibahagikan sama rata antara dua rangkaian 5G (DNB dan Entiti B), tetapi garis masa yang mana jalur spektrum akan diperuntukkan semula masih belum diputuskan.

 

"Ini bermakna setiap entiti akan mempunyai 40MHz (berpasangan) daripada 700MHz, 100MHz bagi jalur C (3.5GHz) dan 800MHz bagi jalur 26GHz (setakat ini tidak digunakan) setiap satu.

 

"Pengawal selia masih belum menetapkan sebarang garis masa untuk pengembalian semula neutraliti spektrum (membolehkan pengendali rangkaian mudah alih (MNO) menggunakan spektrum 4G mereka untuk 5G).

 

Menurut RHB Research, perbincangan juga sedang dijalankan antara DNB dan MNO mengenai pengubahsuaian kepada tawaran akses rujukan yang mengawal kadar borong 5G.

 

"Kami melihat ini sebagai elemen teras dalam keputusan Maxis untuk melancarkan perkhidmatan 5G, tanpa adanya neutraliti spektrum," kata firma penyelidikan itu. - DagangNews.com