EPMB peruntukkan 30% sahamnya, termasuk separuh kepada Bermaz Auto, bagi biaya kilang pembuatan baharu | DagangNews Skip to main content

EPMB peruntukkan 30% sahamnya, termasuk separuh kepada Bermaz Auto, bagi biaya kilang pembuatan baharu

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 12 Sept - EP Manufacturing Bhd memperuntukkan 30% saham daripada modal saham terbitannya, dengan 15% kepada pemegang saham terbesarnya Mutual Concept Sdn Bhd dan dan 15% kepada anak syarikat Bermaz Auto Bhd, untuk mengumpul RM39.65 juta untuk membiayai sebahagian pembinaan hab pembuatannya di Melaka.

 

EPMB, pengeluar alat ganti dan komponen automotif, memeterai perjanjian langganan saham bersyarat dengan Mutual Concept dan Bermaz Capital Sdn Bhd untuk cadangan penempatan yang melibatkan sejumlah 66.08 juta saham pada 60 sen setiap satu, menurut makluman di Bursa Malaysia.

 

Mutual Concept ialah syarikat persendirian pengerusi eksekutif, pengasas dan pemegang saham utama EPMB Hamidon Abdullah.

 

Mutual Concept pada masa ini memiliki 9.71% daripada saham terbitan EPMB berjumlah 220.28 juta unit setakat 30 Ogos. Selepas penempatan, kepentingan Mutual Concept dalam EPMB akan meningkat kepada 19.01% daripada asas sahamnya yang diperbesarkan sebanyak 286.37 juta saham.

 

Bermaz Capital (dahulunya Bermaz Anshin), adalah anak syarikat milik penuh Bermaz Auto. Selepas penempatan, Bermaz Capital akan memiliki 11.54% daripada asas saham EPMB yang diperbesar, menjadikannya pemegang saham kedua terbesar selepas Hamidon.

 

 

hamidon abdullah
                      HAMIDON ABDULLAH

 

 

Pelaburan Bermaz Auto ke dalam EPMB, yang pertama dalam syarikat tersenarai awam lain, menimbulkan spekulasi sama ada EPMB akan memasang model Bermaz Auto yang akan datang. Pada masa ini, semua model pemasangan tempatan Bermaz Auto dihasilkan di kilang Inokom Corp Sdn Bhd di Kulim, Kedah.

 

EPMB, yang telah memperoleh dua perjanjian pemasangan kenderaan awal tahun ini, merancang hab pembuatan RM100 juta untuk kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE) dan kenderaan elektrik (EV) yang akan dibina dalam beberapa fasa di Taman Perindustrian Hicom Pegoh di Melaka.

 

Yang pertama ialah perjanjian pemasangan kenderaan selama lapan tahun yang diperoleh daripada Great Wall Motor Sales Malaysia Sdn Bhd (GWM) untuk pengeluaran dan pemasangan kenderaan GWM di Malaysia.

 

Yang kedua ialah perjanjian kerjasama pemasangan kenderaan selama 10 tahun dengan BAIC International Development Co Ltd yang diperolehnya pada April untuk pengeluaran tempatan kenderaan utiliti sukan (SUV) BJ40P dan X55II BAIC, kenderaan pacuan kanan (RHD) ICE dan EV masa hadapan , serta untuk pembangunan bersama RHD EV berjenama BAIC untuk memenuhi pasaran RHD Malaysia dan Asia Tenggara yang lain.

 

Kedua-dua perjanjian itu diperoleh melalui anak syarikat tidak langsung milik penuhnya PEPS-JV (Melaka) Sdn Bhd.

 

Selepas siap, fasa pertama hab pembuatan Melaka akan mempunyai kapasiti pengeluaran tahunan sebanyak 12,000 kenderaan dengan dua syif setiap hari, kata EPMB.

 

Saham EPMB ditutup pada 61 sen pada Rabu, menilai kumpulan itu pada RM134.37 juta. Kaunter itu telah kehilangan 19.74% daripada nilainya setakat tahun ini. - DagangNews.com