EVD Berhad gantung tugas pengarah eksekutif operasi berkuatkuasa serta-merta | DagangNews Skip to main content

EVD Berhad gantung tugas pengarah eksekutif operasi berkuatkuasa serta-merta

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 12 Jan - EVD Bhd mengumumkan tindakan menggantung tugas pengarah eksekutif operasinya Mah Seong Huak berkuat kuasa serta-merta.

 

Kumpulan penyedia rumusan sistem teknologi maklumat dan komunikasi untuk sistem pengangkutan, tidak mendedahkan sebab penggantungan itu.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, EVD berkata Mah telah dilepaskan buat sementara waktu daripada tugas operasinya dalam bidang pengurusan dan kejuruteraan projek, tender dan bajet projek, kejuruteraan sistem projek dan pembangunan perniagaan.

 

Langkah itu tidak akan memberi kesan kewangan atau operasi kepada kumpulan itu, kata EVD.

 

Dalam makluman berasingan, EVD Bhd berkata anak syarikat milik penuhnya, EVD Engineering Bhd Sdn Bhd (EVDE), telah dikemukakan dengan tiga petisyen penggulungan yang timbul daripada tuntutan Akta Pembayaran dan Adjudikasi Industri Pembinaan 2012 (CIPPA) oleh subkontraktor berjumlah RM1. 59 juta.

 

Kumpulan itu berkata petisyen penggulungan itu akan dibicarakan pada 5 Februari dan 26 Februari ini.

 

"Lembaga Pengarah pada masa ini sedang menyiasat, mendapatkan sumber, mendapatkan semula dokumen berkaitan berhubung saman itu dan akan membuat pengumuman lanjut kepada Bursa Malaysia Securities selepas memperoleh dokumen tersebut," kata EVD.

 

Kumpulan itu juga mengumumkan bahawa Mahkamah Sesyen telah memberikan penghakiman ingkar hadir kepada North Line Sdn Bhd atas tuntutan RM600,292 daripada kumpulan itu.

 

EVD tidak memberikan butiran lain tentang kes itu, tetapi berkata ia akan membuat pengumuman lanjut mengenai perkara itu selepas "hasil siasatan dalaman, penyiasatan, penyelesaian dengan sub-kontraktor serta penglibatan selanjutnya dengan peguam cara syarikat".

 

Pada pukul 9.40 pagi ini, kaunter EVD dibuka 12 sen sesaham, susut 2 sen atau 14.29%, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran sebanyak RM51.54 juta. - DagangNews.com