EVE Energy meterai MoU bangunkan kilang pembuatan bateri silinder AS$422.3 juta di Kedah | DagangNews Skip to main content

EVE Energy meterai MoU bangunkan kilang pembuatan bateri silinder AS$422.3 juta di Kedah

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 12 Mei - EVE Energy Malaysia Sdn. Bhd. (EVE Energy) dan Pemaju Kelang Lama Sdn. Bhd. telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) untuk menubuhkan kilang pembuatan bateri silinder di Malaysia.

 

Pada November 2022, EVE Energy dilaporkan akan membina kilang pembuatan bateri kenderaan elektrik (EV) yang terletak di Kulim, Kedah, melibatkan pelaburan besar sehingga AS$422.3 juta (kira-kira RM1.89 bilion) bagi menerajui pembangunan Taman Perindustrian Bateri Silinder Antarabangsa di Malaysia.

 

Dalam satu kenyataan hari ini, Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) berkata projek tersebut berpotensi menjana 600 peluang pekerjaan baharu berkualiti tinggi, seterusnya menyumbang kepada ekonomi tempatan dan sektor pekerjaan.

 

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata kerjasama dengan peneraju industri seperti EVE Energy membolehkan Malaysia memacu inovasi, meningkatkan prestasi bateri dan menyumbang secara signifikan dalam peralihan global ke arah mobiliti mampan.

 

“MoU ini akan menggalakkan pembangunan ekonomi dan pekerjaan tempatan dengan tegas, dan seterusnya meningkatkan kemahiran pekerja tempatan, yang boleh menyumbang kepada pembangunan sokongan tempatan, R&D dan industri berkaitan.

 

“Kerajaan Malaysia akan mewujudkan persekitaran yang lebih sesuai untuk perusahaan inovatif global untuk mencapai pembangunan yang saling menguntungkan dan menang-menang,” tambahnya.

 

MoU ini menandakan kemajuan projek EVE di Malaysia, yang secara berkesan memenuhi keperluan syarikat untuk mengembangkan lagi kapasiti pengeluaran bateri silinder untuk menyokong pengeluar kenderaan roda dua elektrik dan alatan kuasa, terutamanya Malaysia dan Asia Tenggara.

 

Ketua Pegawai Eksekutif MIDA, Datuk Wira Arham Abdul Rahman optimis bahawa EV akan mendapat lebih populariti dan menjadi lebih arus perdana, terutamanya disebabkan permintaan yang semakin meningkat untuk pengangkutan hijau di rantau ASEAN.

 

“Melalui inisiatif proaktif, MIDA berdedikasi untuk meletakkan Malaysia sebagai peneraju destinasi pelaburan mampan pilihan dalam rantaian nilai global dan rakan kongsi teknologi pilihan untuk EV, sejajar dengan Aspirasi Pelaburan Nasional (NIA) dan Dasar Pelaburan Baharu (NIP),” katanya.

 

Pengasas dan Pengerusi Eve Energy Co Ltd, Dr Liu Jincheng berharap dapat memperdalam kerjasama dengan Malaysia dan rakan kongsi pada masa hadapan dan memberi sumbangan lebih besar kepada revolusi tenaga dan bumi.

 

“Semasa pembinaan loji dan pengurusan operasi, kami akan menggalakkan lagi transformasi digital dan meningkatkan kecekapan tenaga untuk mencapai pembangunan pengeluaran di samping melindungi alam sekitar,” kata beliau.

 

EVE Energy Malaysia merupakan anak syarikat EVE Energy Co. Ltd. syarikat pengeluaran bateri litium yang berpangkalan di China. -DagangNews.com