Firma Jepun tarik diri daripada projek HSR Malaysia-Singapura menjelang tarikh akhir RFI – laporan | DagangNews Skip to main content

Firma Jepun tarik diri daripada projek HSR Malaysia-Singapura menjelang tarikh akhir RFI – laporan

KUALA LUMPUR 12 Jan - Firma Jepun, termasuk East Japan Railway Co, telah memutuskan untuk tidak terlibat dalam projek kereta api berkelajuan tinggi (HSR) yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura menjelang tarikh akhir proses permintaan maklumat (RFI), menurut Kyodo News.

 

Memetik sumber kerajaan dan syarikat, laporan tersebut berkata syarikat-syarikat terbabit berhasrat menggunakan sistem kereta api peluru Shinkansen Jepun dalam projek itu tetapi mereka memutuskan bahawa ia akan menjadi terlalu berisiko tanpa bantuan kewangan kerajaan Malaysia.

 

Perkembangan itu membuka peluang kepada perniagaan China untuk mengukuhkan lagi jejak mereka dalam pembinaan infrastruktur di Asia Timur selepas mereka menyiapkan kereta api berkelajuan tinggi pada 2023 di Indonesia dan kini sedang membina sebuah lagi di Thailand.

 

Kyodo News menambah bahawa Isnin depan (15 Januari) adalah tarikh akhir untuk mengemukakan bidaan, yang telah dibuka sejak Julai 2023.

 

Dengan penutupan RFI, kerajaan Malaysia dijangka menyenarai pendek calon dalam tempoh beberapa bulan dan memulakan rundingan sepenuhnya dengan kerajaan Singapura akhir tahun ini, paling awal.

 

Projek ini dijangka menelan belanja RM100 bilion tetapi kerajaan Malaysia berhasrat mempromosikannya melalui pembiayaan swasta dan bukannya dengan perbelanjaan kerajaan atau melanjutkan jaminan hutang.

 

Walaupun firma Jepun menarik diri, beberapa syarikat tempatan merancang untuk bekerjasama dengan firma China dan Eropah untuk membuat bidaan, kata sumber itu. - DagangNews.com