FMM: GST lebih baik daripada SST yang dinaikkan kepada 8 peratus | DagangNews Skip to main content

FMM: GST lebih baik daripada SST yang dinaikkan kepada 8 peratus

KUALA LUMPUR 28 Feb - Persekutuan Pekilang Malaysia (FMM) hari ini berkata pengembalian pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) akan berfungsi lebih baik daripada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang dinaikkan kepada 8%, sebagai talian hayat menurunkan hutang negara serta menyokong penampan fiskal yang mencukupi.

 

Presiden FMM Tan Sri Soh Thian Lai sebagai menjawab pertanyaan kepada Business Times berkata skop yang diperluaskan SST, yang kini merangkumi perkhidmatan penyelenggaraan atau pembaikan, akan membawa kepada kenaikan harga barangan yang dijual di dalam negara, apabila kos operasi untuk perniagaan meningkat.

 

Perkhidmatan penyelenggaraan atau pembaikan meliputi pelbagai perkhidmatan seperti pengurusan penyelenggaraan, penyelenggaraan pembetulan dan pencegahan, penentukuran, pelarasan, penambahbaikan, konfigurasi semula atau baik pulih.

 

 

Tan Sri Soh Thian Lai
                   Tan Sri Soh Thian Lai

 

 

Soh berkata sebagai pengguna besar perkhidmatan penyelenggaraan atau pembaikan, SST 8% akan meningkatkan kos pembuatan keseluruhan, yang mempunyai kesan luas ke atas operasi harian pengeluar.

 

Ini akan menjadikannya lebih mahal untuk perniagaan beroperasi.

 

Ini seterusnya akan memaksa pengeluar secara langsung meningkatkan kos produk akhir bagi barangan yang dijual di dalam negara, terutamanya barangan pengguna bergerak pantas (FMCG) dan untuk pasaran eksportnya, menjadikan eksport Malaysia kurang kompetitif.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Kerajaan meluaskan cukai perkhidmatan merangkumi kerja penyelenggaraan dan pembaikan | DagangNews

 

Kementerian Kewangan (MoF) turut mengumumkan peluasan skop cukai perkhidmatan untuk memasukkan perkhidmatan logistik pada kadar cukai 6%.

 

Soh berkata cukai ke atas logistik adalah sama membebankan kerana ia akan memberi kesan kepada semua perkhidmatan di sepanjang rantaian bekalan logistik yang termasuk ejen penghantaran, operator gudang, talian perkapalan (domestik), ejen perkapalan, perkhidmatan pelabuhan dan lapangan terbang, penghantaran barang, perkhidmatan pengangkutan dan sebagainya.

 

 

 

 

"Kementerian Kewangan menganggarkan untuk mengutip tambahan RM3 bilion daripada SST yang lebih tinggi sebanyak 8% daripada 6% pada masa ini.

 

"Kami memahami bahawa cukai adalah penting untuk kerajaan menyediakan dana untuk perkhidmatan dan infrastruktur awam yang penting."

 

"FMM amat percaya kebangkitan semula Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) adalah garis hayat yang tepat pada masanya untuk dilema hutang negara serta untuk menyokong penampan fiskal yang mencukupi untuk mengharungi kemelesetan ekonomi seterusnya," kata Soh dalam maklum balas.

 

Berkuat kuasa 1 Mac 2024, kadar cukai di bawah Akta Cukai Perkhidmatan 2018 akan meningkat daripada enam peratus kepada 8% ke atas semua perkhidmatan bercukai tidak termasuk perkhidmatan makanan dan minuman (F&B) seperti restoran atau kedai F&B, perkhidmatan telekomunikasi penyediaan perkhidmatan tempat letak kereta. atau perkhidmatan logistik. - DagangNews.com