Gleneagles Kuala Lumpur, Pusat Perubatan Sunway tersenarai dalam Hospital Terbaik Dunia 2024 Newsweek | DagangNews Skip to main content

Gleneagles Kuala Lumpur, Pusat Perubatan Sunway tersenarai dalam Hospital Terbaik Dunia 2024 Newsweek

Hospital Gleneagles Kuala Lumpur
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 8 Mac - Dalam pencapaian monumental untuk negara, dua hospital di Malaysia diiktiraf dalam Newsweek & Statista's World's Best Hospitals 2024.

 

Majlis Pelancongan Penjagaan Kesihatan Malaysia (MHTC) memaklumkan, ia menandakan kemasukan pertama Malaysia, menandakan detik penting dalam perjalanannya ke arah menjadi peneraju global dalam bidang perubatan pelancongan.

 

Katanya, hospital tersenarai, Gleneagles Kuala Lumpur dan Pusat Perubatan Sunway yang juga ahli MHTC menunjukkan komitmen teguh hospital untuk meningkatkan kualiti penjagaan kesihatan dan menarik pesakit antarabangsa dengan menyediakan penjagaan luar biasa serta kemudahan bertaraf dunia kepada pesakit dari seluruh dunia.

 

"Lebih 80,000 profesional perubatan, termasuk doktor, pengurus hospital dan pakar penjagaan kesihatan dari 30 negara, mengambil bahagian dalam tinjauan itu. Proses penilaian yang ketat melibatkan pengesyoran berdasarkan kepakaran, pengalaman, pengiktirafan rakan sebaya, hasil pesakit, kebersihan, keselamatan pesakit dan teknologi perubatan termaju. 

 

"Kemasukan dalam Tinjauan Hospital Terbaik Dunia ini menekankan standard luar biasa institusi penjagaan kesihatan Malaysia dan reputasi mereka yang semakin meningkat dalam kalangan komuniti perubatan global," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

Ketua Pegawai Eksekutif MHTC, Dr Mohamed Ali Abu Bakar berkata, pengiktirafan itu berfungsi sebagai bukti dedikasi dan kepakaran profesional penjagaan kesihatan serta kemajuan berterusan yang dibuat dalam penjagaan infrastruktur dan protokol penjagaan pesakit.

 

Katanya, ia secara signifikan mengukuhkan kedudukan Malaysia sebagai destinasi utama untuk pelancongan perubatan. 

 

 

sunway

 

 

"Pesakit antarabangsa kini boleh yakin dalam memilih Malaysia untuk perkhidmatan penjagaan kesihatan berkualiti tinggi, berpatutan dan diiktiraf antarabangsa yang disampaikan dengan penuh belas kasihan dan sensitiviti budaya," katanya.

 

Menurut kenyataan itu, kemasukan dalam tinjauan berprestij berkenaan melangkaui pengiktirafan semata-mata. Ia memberikan peluang strategik kepada Malaysia untuk mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai destinasi pilihan untuk pelancongan perubatan. 

 

Katanya, dengan memanfaatkan pengiktirafan itu secara strategik, Malaysia boleh menarik lebih ramai pesakit dari seluruh dunia yang mencari rawatan perubatan terbaik bersama dengan pengalaman budaya. - DagangNews.com