Global Ikhwan wujudkan masyarakat Madani melalui sistem perniagaan Islam | DagangNews Skip to main content

Global Ikhwan wujudkan masyarakat Madani melalui sistem perniagaan Islam

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR

SETELAH tinggal di Arab Saudi dan UAE selama 18 tahun dan melihat perniagaan orang Melayu di negara tersebut, juga membuka bisnes memberikan banyak pilihan untuk saya. Apalagi berkawan dengan ramai ahli perniagaan dari Malaysia dengan keuntungan dan kerugian dalam memantapkan inisiatif.

 

Saya berniaga dari bidang pertanian, pembinaan, reka bentuk dalaman kepada barangan halal untuk Timur Tengah sebelum terkena strok. Semua bisnes ini atas usaha sendiri dan teman untuk mengecap pertumbuhan yang mendesak dan mendapat hasil dari segi pengalaman.

 

Apabila pulang kehilangan bisnes yang berkembang, saya cuba untuk kembali semula dan melihat perubahan dari kaedah dan cara serta apakah bisnes yang perlu dibuat.

 

Dari Lembah Klang yang bersaing antara bisnes dengan kemajuan yang membanggakan selepas pandemik, banyak bidang dengan konglomerat memasuki dan meninggalkan bisnes yang tidak menguntungkan.

 

Terlebih dahulu saya melihat ekonomi Malaysia berkembang paling pesat dalam lebih dua dekad pada 2022, menurut data daripada Bank Negara Malaysia. Dengan mencatatkan peningkatan KDNK sebanyak 8.7%.

 

Dengan negara China yang merupakan rakan dagangan terbesar Malaysia, dijangka memulihkan momentum ekonominya dalam separuh kedua tahun 2023, permintaan domestik akan terus berkuasa ekonomi, menurut Bloomberg.

 

Lokasi Malaysia yang strategik di tengah-tengah Asia Tenggara membolehkan akses mudah kepada lebih 650 juta pengguna dalam pasaran bernilai gabungan KDNK sebanyak AS$3.2 trilion, menurut MIDA, dan telah menarik 16 perjanjian perdagangan bebas dengan negara seperti Jepun, Korea, Australia, New Zealand dan India.


 

parafrasa

 


Usaha kepelbagaian ekonomi Malaysia meletakkan negara itu di tempat pertama di Tenggara Asia untuk pelaburan asing.

 

Pada 2021, menurut MIDA, Malaysia mencatatkan RM208.6 bilion dalam bentuk asing pelaburan, meningkat sebanyak 68.1% pada 2020 dan didorong oleh inisiatif kerajaan pro perniagaan yang berimpak tinggi seperti Nasional Dasar Agromakanan 2021-2030, yang membantu untuk meluluskan pelaburan pertanian bernilai RM2.3 bilion pada tahun sulungnya.

 

Pelan Pembangunan Pendidikan 2015-2025 sedang berubah negara menjadi hab serantau untuk pendidikan kecemerlangan dan bakat Industri 4.0. Jumlah Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPT) kini berjumlah lebih 400 dan industri PHEI sahaja berpotensi untuk menjadi bernilai RM65 juta menjelang 2026.


 

global ikhwan

 

Saya telah lama mengikuti Global Ikhwan Services and Business Holdings (GISBH),  sebuah syarikat Bumiputera Islam yang diasaskan pada tahun 2000 oleh Allahyarham Ustaz Ashaari Muhammed.

 

Sejak saya menjadi simpati al-Arqam sebentar sebelum pulang dari belajar di New Zealand. Saya mengikuti Ustaz Ashari dan isteri, Ummu Jah dengan rapat termasuk hadir mengikuti bisnes di Lembah Klang. Saya terus bersama dengan GISB sewaktu di Dubai yang mempunyai restoran dan makan di situ setiap Jumaat.

 

GISB membantu cara hidup Islam berkembang dalam masyarakat dengan

 

portfolio pelbagai perniagaan pertama yang diutamakan rakyat beroperasi melalui 22 anak syarikat merentasi lapan sektor, termasuk pengeluaran makanan, pembangunan manusia, penjagaan kesihatan, pembuatan dan perhubungan awam.

 

Antara anak syarikat GISBH ialah Ikhwan TV, Rangkaian, Bakeri GISB, Restoran dan Katering; Industri GISB; Harta dan Pembangunan GISB; Perundingan & Perkhidmatan GISB; dan GISB Medicare.


 

global ikhwan

 

parafrasa

 


Matlamat GISBH untuk membangunkan cara hidup Islam dalam setiap industri tempat ia bekerja mungkin yang terbaik dinyatakan oleh jenama Ikhwannya, yang menyediakan pelbagai perkhidmatan yang memenangi anugerah dan menjual halal produk, seperti beras dan makanan, minuman dan kopi, makanan sejuk beku, dan produk kesihatan dan kebersihan.

 

Oleh itu, di samping memenangi 'Usahawan Anugerah Tahun di Top Achievers Malaysia 2019 dan mengendalikan 'Rantaian Restoran Antarabangsa Terbaik' menurut Majlis Pelancongan Malaysia Gold Anugerah 2019.

 

GISBH juga merupakan Penaja Emas di Pameran Halal Sarajevo 2019, di mana ia memenangi Sumbangan Luar Biasa kepada Halal Global Anugerah industri.

 

Fungsi bekalan halal GISBH bersamaan dengan bisnes saya yang menjual jagung dan pau di Dubai dan menerima sambutan hangat. Dalam bisnes jagung dengan seorang Cina Malaysia dari Johor yang mempunyai lebih 100 outlet dengan barangan lain cukup laku termasuk pau buatan Malaysia.

 

Bisnes yang didorong oleh agama dengan mengamalkan agama Islam yang sebenar, iaitu tentang hubungan dengan Tuhan.  GISBH memikirkan tentang rakyat dan perasaan cinta yang masuk ke dalam produk untuk  melakukan terbaik untuk membalas semua yang diterima dalam hidup.


 

nur malaysia
Restoran Nur Malaysia di London

 

paris
Cawangan restoran di Paris

 


Kehadiran pasaran GISBH merangkumi 17 negara melalui cawangan restoran dan pasar rayanya, termasuk UK, Jerman, UAE dan Australia.

 

Tahun-tahun awal GISBH pertumbuhan organik yang komprehensif kekal sebagai platform untuk pengembangan nilai pertambahan ia berjaya mengejar hari ini.

 

Setelah membangunkan kaedah untuk cekap menghasilkan ayam rendah lemak (0.1%), ayam premium tanpa vaksin atau antibiotik, GISBH kini merancang untuk memasuki industri ternakan melalui anak syarikatnya GISB Poultry dan sedang mencari rakan kongsi global.

 

GISB telah pun menceburi Thailand tetapi amat berminat untuk saling menguntungkan perkongsian dengan syarikat berpangkalan di AS yang sejajar dengan etos perniagaan yang berpusatkan komuniti.

 

GISBH telah menjalinkan hubungan di seluruh dunia, tetapi sentiasa berusaha untuk mengekalkan komuniti nilai. Apa yang GISBH mahu lakukan pada masa hadapan tersebar lebih banyak cinta dan kemanusiaan di seluruh dunia. Itulah perkara yang paling penting bagi GISBH; wang itu menyusul apabila  mula menjaga orang.

 

Kejayaan GISBH kepada pendekatan 'sistem sama' yang unik kepada 5,000-serta pekerja, mengubah mereka menjadi sebuah keluarga usahawan pelbagai kemahiran, mampan diri. Segala-galanya di restoran GISBH, termasuk perabot, dikilangkan sendiri.

 

Bukan sahaja memainkan peranan penting untuk GISBH dalam menukar terasnya kekuatan kepada pelbagai jenis industri, tetapi ia juga mencerminkan falsafah  bersepadu syarikat, yang bertujuan untuk memupuk teladan, menyeluruh, generasi muda Islam kepada semua lapisan masyarakat, dilengkapi dengan dedikasi kepada mereka yang memerlukan.


 

parafrasa

 


Paling terutamanya, kepimpinan syarikat GISBH mencipta Pemuda Pembela Ummah untuk mendidik dan memperkasakan remaja Islam melalui pelaksanaan disiplin cara hidup dan kemahiran Islam latihan secara globalnya.

 

Matlamat utama GISBH bukan mengenai perniagaan; mereka prihatin kemanusiaan, cinta, persahabatan dan berkhidmat kepada komuniti. Sentiasa menjadi matlamat. GISBH mahu untuk menjadikan orang lebih baik dari hari ke hari.

 

Pemikiran dan kepelbagaian antarabangsa GISBH mewujudkan apa yang membezakan Malaysia daripadanya Asia Tenggara dan strategi pertumbuhannya sejajar dengan usaha Perdana Menteri Anwar untuk mengukuhkan kehadiran global negara dan jenama antarabangsa.

 

GISBH melihat sebagai tugas untuk mewujudkan perpaduan di dalam Penduduk Malaysia yang pelbagai untuk penambahbaikan masyarakat. Kena faham antara satu sama lain dan ada untuk mempunyai hati yang terbuka untuk menerima perbezaan  dan berjalan bersama ke masa depan Malaysia.


 

parafrasa

 


Saya terus mengagumi GISBH walau tidak bersama dan ada cakap-cakap yang mencemik usaha mereka.

 

Kita berharap GISBH yang telah mencapai konglomerat antarabangsa untuk terus membina Islam dalam mengujudkan masyarakat madani yang sebenarnya. - DagangNews.com

 

DISCLAIMER: Artikel di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial DagangNews.com