Google umum pelaburan AS$2 bilion (RM9.37 bilion) di Malaysia termasuk Pusat Data Google pertama dan Wilayah Awan Google | DagangNews Skip to main content

Google umum pelaburan AS$2 bilion (RM9.37 bilion) di Malaysia termasuk Pusat Data Google pertama dan Wilayah Awan Google

Pelaburan Google dianggarkan menyokong lebih AS$3.2 bilion dalam impak ekonomi positif dan 26,500 pekerjaan menjelang 2030. Tapak fasiliti Google di Elmina Business Park, Sungai Buloh.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Mei – Google menandakan pencapaian baharu dalam matlamatnya untuk mempercepatkan transformasi digital di Malaysia dengan komitmen pelaburan AS$2 bilion (RM9.37 bilion) di negara ini, termasuk pembangunan Pusat Data Google pertamanya dan Rantau Google Cloud .

 

Pelaburan tersebut adalah bagi memenuhi pertumbuhan permintaan yang semakin meningkat terhadap perkhidmatan awan tempatan dan seluruh dunia, dan program literasi Al untuk pelajar dan pendidik Malaysia.

 

Tapak pelaburan Malaysia adalah di Elmina Business Park milik Sime Darby Property, di Sungai Buloh dekat Kuala Lumpur, menurut Google dalam kenyataan di sini hari ini.

 

 

 

google

 

google
Ilustrasi pelukis terhadap pusat data pertama Google dan rantau Google Cloud di Malaysia di tapak tanah Elmina Business Park di Sungai Buloh, Selangor.

 

 

Pusat data Google akan memperkasakan perkhidmatan digital Google yang popular, seperti Carian, Peta dan Ruang Kerja, yang digunakan oleh berbilion orang dan organisasi di seluruh dunia, termasuk di Malaysia, setiap hari.

 

Ia juga akan memainkan peranan penting dalam membolehkan Google menyampaikan manfaat Al kepada pengguna dan pelanggan di seluruh negara.

 

Apabila beroperasi, Malaysia akan menyertai 11 negara tempat Google telah membina dan kini mengendalikan pusat data yang melayani pengguna di seluruh dunia.

 

Rantau Google Cloud akan menyampaikan perkhidmatan berprestasi tinggi dan kependaman rendah kepada perusahaan besar, syarikat permulaan dan organisasi sektor awam.

 

Pelanggan Google Cloud akan mendapat manfaat daripada kawalan utama yang membolehkan mereka mengekalkan keselamatan tertinggi, residensi data dan piawaian pematuhan, termasuk keperluan penyimpanan data khusus.

 

Rantau awan akan dilengkapkan dengan lokasi Dedicated Cloud Interconnect sedia ada Google Cloud di Cyberjaya dan Kuala Lumpur, yang menyediakan sambungan terus antara rangkaian di premis organisasi dan rangkaian global Google Cloud.

 

Rantau awan Malaysia akan menyertai 40 wilayah dan 121 zon yang sedang beroperasi di seluruh dunia.

 

 

Ruth Porat, President and Chief Investment Officer; Chief Financial Officer of Alphabet and Google
                             RUTH PORAT

 

 

Presiden dan Ketua Pegawai Pelaburan; Ketua Pegawai Kewangan Alphabet dan Google, Ruth Porat berkata: "Pusat data pertama Google dan rantau Google Cloud ialah pelaburan terancang terbesar kami setakat ini di Malaysia – tempat kebangga Google sejak 13 tahun lalu.

 

"Pelaburan ini dibina atas perkongsian kami dengan Kerajaan Malaysia untuk memajukan 'Dasar Cloud First,' termasuk piawaian keselamatan siber terbaik dalam kelas.

 

"Dengan pengumuman hari ini, Malaysia dan Google bekerjasama untuk memajukan kerja bersama kami untuk mencipta ekosistem yang menyokong inovasi dan membuka potensi transformasi digital. "

 

Sementara itu, Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Aziz berkata, pelaburan AS$2 bilion Google di Malaysia akan memajukan dengan ketara cita-cita digital yang digariskan dalam Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP 2030).

 

"Data Google center dan wilayah Google Cloud di Greater Kuala Lumpur, khususnya, akan memperkasakan industri pembuatan dan berasaskan perkhidmatan kami untuk memanfaatkan AI dan teknologi canggih lain untuk meningkatkan rantaian nilai global.

 

"Kami juga menghargai rancangan Google untuk membantu kami membangunkan ekosistem bakat yang teguh dengan memudahkan pertumbuhan kemahiran digital, perniagaan dan kerjaya pekerja kami," kata beliau.

 

Tengku Zafrul berkata, memandangkan ini menarik pelaburan selanjutnya, ia akan memacu inovasi dan memacu pertumbuhan untuk organisasi dari semua saiz.

 

"Kami yakin perkongsian dan pelaburan berterusan Google akan mempercepatkan transformasi digital negara kita. menyumbang kepada wawasan MADANI ke arah Malaysia yang lebih makmur dan maju dari segi teknologi,” kata beliau. - DagangNews.com