Graphjet Technology dapat kelulusan disenaraikan di Pasaran Saham Amerika Syarikat | DagangNews Skip to main content

Graphjet Technology dapat kelulusan disenaraikan di Pasaran Saham Amerika Syarikat

Oleh M. HERMAN HAMID

 KUALA LUMPUR 1 Mac - Graphjet Technology Sdn Bhd (Graphjet) mendapat kelulusan daripada pemegang saham Energem Corp untuk gabungan perniagaan bagi disenaraikan di Nasdaq, Amerika Syarikat (AS) di bawah tanda "GTI" yang mempamerkan nilai perusahaan pro forma minimum sebanyak AS$1.38 bilion (RM6.6 bilion).

 

Perkembangan ini menandakan lembaran baharu untuk Graphjet dan sektor teknologi hijau yang lebih luas, mengukuhkan peranan syarikat dalam membangunkan bahan anod bateri hijau termaju.

 

Pada mesyuarat pemegang saham 28 Februari lalu, sebanyak 80.16% undian memihak kepada penyenaraian di Nasdaq. 

 

Syarikat gabungan itu akan beroperasi sebagai Graphjet Technology manakala saham biasa dan warannya dijangka memulakan dagangan pada Nasdaq Global Select Market di bawah simbol baharu GTI dan GTIWW.

 

Graphjet, diiktiraf kerana teknologi yang dipatenkan yang menukar kulit isirong sawit kepada graphene dan grafit yang berharga, bukan sahaja merintis pengeluaran bahan yang mampan tetapi juga membentuk rantaian bekalan hijau untuk bahan anod bateri di peringkat global. 

 

Pendekatan unik ini bukan sahaja mempamerkan kehebatan inovatif syarikat tetapi juga menekankan komitmennya terhadap kemampanan dan prinsip ESG.

 

Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Graphjet, Aiden Lee berkata, penyenaraian Nasdaq bukan sekadar pencapaian korporat tetapi ia adalah pemangkin kepada misi menerajui revolusi grafit hijau yang menekankan peranan dalam peralihan global ke arah penyelesaian tenaga boleh diperbaharui (RE).

 

"Visi kami melangkaui pencapaian semasa. Kami secara aktif meneroka perkongsian dengan institusi akademik dan perusahaan terkemuka untuk meneroka apa sahaja kemungkinan dalam teknologi hijau," katanya.

 

aiden
Aiden Lee (kiri) bersama pengurusan kanan Graphjet Technology termasuk Pengerusi, Lim Hooi Beng (kanan).

 

Kerjasama syarikat dengan MIT mencontohi pendekatan ini, menggabungkan inovasi peneraju pasaran Graphjet dengan kecemerlangan akademik global.

 

Proses inovatif Graphjet menukar cangkerang isirong sawit, hasil sampingan tempatan yang banyak, kepada graphene dan grafit gred premium yang penting untuk teknologi bateri hijau. 

 

Proses ini melambangkan strategi syarikat untuk mengubah sisa menjadi bahan berharga, menyumbang dengan ketara kepada rantaian bekalan hijau untuk bahan anod bateri.

 

Model perniagaan Graphjet berakar umbi dalam prinsip ESG, menekankan komitmen syarikat terhadap amalan perniagaan yang bertanggungjawab. 

 

Sementara itu, Aiden berkata, mencipta nilai yang memberi manfaat bukan sahaja kepada pihak berkepentingan tetapi juga kepada seluruh alam ini. 

 

"Proses dan produk kami direka untuk meminimumkan kesan alam sekitar dan menggalakkan ekonomi bulat," jelas Aiden Lee.

 

Selepas penyenaraian, Graphjet menyasarkan untuk memanfaatkan pasaran graphene yang sedang berkembang yang dijangka menyaksikan pertumbuhan yang ketara, menurut kajian Mordor Intelligence pada 2023. 

 

Dengan rancangan untuk mengembangkan jejaknya di pasaran Asia Tenggara dan seterusnya, Graphjet bersedia untuk memanfaatkan peluang yang baru muncul, mengukuhkan kedudukan Malaysia dalam industri tenaga hijau global.- DagangNews.com