Harga minyak sawit mentah dijangka diniagakan antara RM3,800 dan RM4,200 setan pada 2H2024 - MPOC | DagangNews Skip to main content

Harga minyak sawit mentah dijangka diniagakan antara RM3,800 dan RM4,200 setan pada 2H2024 - MPOC

KUALA LUMPUR 9 Julai - Harga minyak sawit mentah dijangka diniagakan dalam lingkungan RM3,800 satu tan hingga RM4,200 satu tan pada separuh kedua 2024 (2H2024).

 

Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC), Belvinder Kaur Sron berkata, keadaan pengeluaran kekal sebagai faktor utama yang mempengaruhi harga.

 

Menurutnya, pengeluaran minyak sawit Malaysia dari Januari hingga Jun 2023 adalah yang terendah sejak 2018, terjejas oleh El Nino. Sebaliknya, pengeluaran minyak sawit dari Julai hingga Disember 2023 mencapai tahap tertinggi sejak 2018.

 

“Akibatnya, momentum pertumbuhan pengeluaran minyak sawit pada separuh kedua 2024 dijangka perlahan disebabkan kesan asas yang tinggi, yang menyokong harga minyak sawit,” katanya dalam jawapan e-mel kepada soalan The Edge.

 

 

Belvinder Kaur Sron
                            Belvinder Kaur Sron

 

 

Gabungan pengeluaran minyak sawit Indonesia dan Malaysia, dua pengeluar utama minyak sawit dunia, dalam empat bulan pertama 2024 menunjukkan defisit bekalan sebanyak 200,000 tan. Dari Januari hingga April 2024, pengeluaran minyak sawit Malaysia meningkat sebanyak 440,000 tan, manakala pengeluaran Indonesia menurun sebanyak 640,000 tan.

 

“Pertumbuhan pengeluaran yang perlahan di Malaysia dan Indonesia, ditambah dengan permintaan yang stabil dari India dan China, akan memastikan harga minyak sawit teguh. Jika Indonesia meningkatkan kadar pengadunan biodieselnya kepada B40 pada 2025, bekalan minyak sawit global akan mengetatkan lagi,” kata Belvinder.

 

Dari segi permintaan, beliau berpendapat eksport minyak sawit dari Malaysia dijangka kekal kukuh, dipacu oleh import India sebagai persediaan menyambut Deepavali pada Oktober.

 

“Selain itu, apabila China memasuki musim panas pada bulan Jun, penggunaan minyak sawit dijangka meningkat, membawa kepada peningkatan import. Menurut risikan pasaran MPOC, inventori minyak sawit di China dan India setakat Jun berada pada paras terendah sejak Ogos 2022,” tambahnya.

 

Sementara itu, MPOC menganggarkan bahawa inventori minyak sawit Malaysia akan kekal di bawah tekanan sepanjang tahun ini, dengan anggaran tahap sekitar dua juta tan menjelang Disember.

 

Pada 2024, pengeluaran minyak sawit Malaysia diunjurkan meningkat sebanyak 2.4%, mencecah 19 juta tan, manakala eksport dijangka meningkat sebanyak 3.1%, mencecah 15.6 juta tan. Penggunaan domestik di negara ini dijangka kekal stabil pada 4.2 juta tan, sama seperti pada 2023.

 

Belvinder berkata dua cabaran utama dalam industri minyak sawit ialah pergantungan yang semakin meningkat kepada buruh asing dan kadar mekanisasi yang perlahan.

 

“Keadaan ini (pergantungan kepada buruh asing) terus menghalang keseluruhan produktiviti dan pertumbuhan pengeluaran sektor itu. Menurut data Persatuan Minyak Sawit Malaysia (MPOA), 80% pekerja di ladang kelapa sawit adalah buruh asing,” katanya.

 

Satu lagi cabaran penting ialah kekurangan penanaman semula pokok-pokok tua dan tidak produktif, yang telah mengurangkan hasil secara mendadak dari puncaknya, katanya. Data MPOA menunjukkan bahawa kira-kira 31% pokok kelapa sawit di Malaysia kini berusia lebih 20 tahun dan tidak produktif.

 

“Oleh itu, menangani cabaran ini adalah satu-satunya cara untuk meningkatkan pengeluaran minyak sawit di Malaysia, kerana kerajaan komited untuk tiada pembukaan tanah baharu ladang kelapa sawit,” kata Belvinder.

 

 

parafrasa

 

 

Penganalisis mengekalkan saranan "neutral" mereka terhadap sektor perladangan, memandangkan pengeluaran minyak sawit, Malaysia bersedia untuk melihat pertumbuhan lebih kukuh pada 2H2024, memandangkan pokok kelapa sawit memasuki kitaran pengeluaran yang tinggi dalam keadaan cuaca yang menggalakkan.

 

Selepas berada dalam keadaan `roller coaster' pada 1H2024, dengan harga minyak sawit didagangkan dalam julat RM3,600 setan hingga RM4,600 setan, penganalisis menjangkakan harga akan kekal tidak menentu, memandangkan ketidaktentuan pasaran dan cuaca yang boleh memberi kesan kepada pengeluaran tanaman dan harga. - DagangNews.com