HLIB jangka kontrak Gamuda terus melonjak didorong peluang perniagaan di Australia | DagangNews Skip to main content

HLIB jangka kontrak Gamuda terus melonjak didorong peluang perniagaan di Australia

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Dis - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research menjangkakan jumlah kontrak Gamuda Berhad akan terus mencatatkan pertambahan disokong peluang terpilih di dalam negara dan Australia.

 

Firma itu mengunjurkan sedikit penurunan dari segi hasil pada FY23 sebelum kembali melonjak pada FY24-25 didorong pertambahan kontrak sebanyak RM15.3 bilion dan pengiktirafan rekod jualan sebanyak RM6.2 bilion.

 

"Pemangkin utama adalah termasuk kemenangan kontrak tetapi mereka berdepan risiko kelewatan projek, pelaksanaan dalam pasaran baharu selain peningkatan harga bahan mentah berpanjang serta kekurangan tenaga kerja di dalam pasaran.

 

"Kami mengambalikan semula liputan kepada kumpulan itu dengan sasaran 'beli' pada harga sasaran (TP) RM4.15 sesaham," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, pembangunan terpenting untuk Gamuda ke arah menjamin masa depan jangka panjang adalah kejayaan penembusan ke dalam pasaran pembinaan di Australia.

 

Kumpulan itu telah memperoleh dua projek - Coffs Harbour Bypass (AUD$675 juta dengan pegangan 50%) dan terowong Sydney Metro West (AUD$2.16 bilion dengan 100% kepentingan).

 

Projek-projek itu menampilkan skop terowong masing-masing 1km dan 9km.

 

Katanya, skop kerja itu bukan sesuatu yang baharu buat kumpulan itu memandangkan pengalaman yang dimiliki memudahkan mereka meningkatkan kadar tempahan projek baharu.

 

"Kumpulan itu kini sedang bersaing untuk pakej terowong Suburban Rail Loop East, setelah kalah dalam projek jalan North-East Link.

 

"Selain daripada Australia, kami melihat usaha besar pertama kumpulan ke dalam pembinaan kereta api Singapura melalui stesen bawah tanah dan kontrak terowong Cross Island Line (Fasa 1) Defu sebagai kunci ke arah meningkatkan reputasi serantaunya, memandangkan persaingan global yang sengit di Singapura.

 

"Secara keseluruhannya, penyerantauan Gamuda yang membuahkan hasil bagi operasi pembinaannya dengan ketara mengurangkan pergantungan pada pasaran pembinaan Malaysia yang terkenal dengan perubahan dasar dan menghadapi ruang kepala fiskal yang berkurangan," katanya. - DagangNews.com