HLIB positif terhadap langkah Hibiscus Petroleum bangunkan tapak Marigold di Laut Utara Tengah | DagangNews Skip to main content

HLIB positif terhadap langkah Hibiscus Petroleum bangunkan tapak Marigold di Laut Utara Tengah

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 18 Sept - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research positif terhadap anak syarikat Hibiscus Petroleum Berhad, Anasuria Hibiscus UK Ltd yang memeterai perjanjian dan operasi unit (UUOA) bagi membangunkan tapak Marigold yang terletak di Laut Utara Tengah.

 

Firma penyelidikan berkata, perkembangan itu menandakan langkah Hibiscus bagi memanfaatkan anggaran terbaik sumber luar jangka (2C).

 

“Tertakluk kepada penyerahan pelan pembangunan lapangan (FDP) akhir dan proses kelulusan kawal selia, pengurusan menjangkakan ia akan mengambil masa 12 bulan dari hari penyerahan untuk mencapai keputusan pelaburan akhir (FID)," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

HLIB berkata, Anasuria Hibiscus akan mengambil masa kira-kira empat tahun untuk mencapai minyak pertama dari tapak Marigold.

 

Pengeluaran bersih Hibiscus dijangka memuncak pada tahun kewangan 2025 (FY25) sebanyak 25,000 tong bersamaan minyak sehari.

 

"Walaupun kadar pengeluaran medan minyak masih tidak menentu pada ketika ini, kami berpendapat ia akan meningkatkan pengeluaran bersih Hibiscus dengan ketara disebabkan oleh sumber 2C yang besar dalam medan itu," kata HLIB.


HLIB mengekalkan saranan ‘beli’ ke atas Hibiscus, dengan harga sasaran (TP) lebih tinggi, RM1.29 sesaham berbanding RM1.12 sebelumnya.

 

Pada 15 September, Hibiscus mengumumkan bahawa mereka sudah memasuki UUOA dengan Ithaca Oil and Gas Ltd dan Caldera Petroleum (UK), untuk bersama-sama membangunkan tapak Marigold, yang terdiri daripada Marigold West Field dan East Field.

 

Diterajui oleh Hibiscus, konsortium itu akan membangunkan FDP bidang Marigold, yang disasarkan untuk diserahkan pada awal 2024. FDP bidang Bunga Matahari Marigold (Blok 15/13b) akan diserahkan secara berasingan dan tidak menjadi sebahagian daripada UUOA. - DagangNews.com