HRD Corp dibenarkan melabur di bawah undang-undang, kata Menteri Sumber Manusia | DagangNews Skip to main content

HRD Corp dibenarkan melabur di bawah undang-undang, kata Menteri Sumber Manusia

KUALA LUMPUR 10 Julai - Perbadanan Pembangunan Sumber Manusia (HRD Corp) dibenarkan di bawah undang-undang sedia ada untuk melabur dananya, kata Menteri Sumber Manusia Steven Sim.

 

Panel pelaburan HRD Corp "boleh, dari semasa ke semasa, melabur dana atau mana-mana bahagian daripadanya yang tidak diperlukan segera", menurut Seksyen 27 Akta Pembangunan Sumber Manusia 2001, kata Sim.

 

Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasannya di Dewan Rakyat hari ini, mengenai Laporan Ketua Audit Negara 2024.

 

Daripada RM3.77 bilion yang digunakan oleh HRD Corp untuk pelaburan, Sim berkata 84% diperuntukkan kepada pelaburan berisiko rendah, seperti tunai, deposit, bon, sukuk dan akaun amanah, dengan bakinya dilaburkan dalam ekuiti.

 

"Panel pelaburan juga menggunakan opsyen jual dan beli sebagai pagar terhadap turun naik pasaran untuk memastikan pengekalan modal," kata Sim.

 

 

steven sim
                     STEVEN SIM

 

 

HRD Corp, diselia oleh Kementerian Sumber Manusia, bertanggungjawab untuk mengutip levi daripada industri utama dan mengagihkan geran latihan kepada majikan berdaftar melalui Dana Pembangunan Sumber Manusia.

 

HRD Corp telah mencatatkan keuntungan pelaburan sebanyak RM82 juta pada 2020, RM71 juta pada 2021, RM90 juta pada 2022 dan RM176 juta pada 2023. Sehingga Jun 2024, keuntungan pelaburan berjumlah RM91 juta berbanding sasaran RM180 juta, kata Sim.

 

Mengenai keuntungan sebelum cukai, HRD Corp mencatatkan RM25.8 juta pada 2020, RM12.1 juta pada 2021, RM29.8 juta pada 2022 dan RM97.5 juta pada 2023, tambahnya.

 

Kenyataan Sim ini adalah berikutan laporan yang dikeluarkan oleh Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang menonjolkan beberapa siri salah urus dan transaksi luar biasa yang termasuk pengeluaran yang mencurigakan, urus niaga hartanah yang meragukan dan pelaburan berisiko.

 

Ketua Audit Negara minggu lepas menyatakan penyaluran geran latihan yang mencurigakan berjumlah RM51.69 juta kepada kira-kira 3,700 individu yang menghadiri latihan beberapa kali di bawah skim Gerak Insan Gemilang. Lebih daripada 200 peserta telah dibenderakan untuk nama dan nombor pengenalan yang sama.

 

PAC juga mengadakan penyiasatan sendiri terhadap HRD Corp dan mendapati syarikat itu telah menggunakan sebahagian besar levi yang dikutip daripada syarikat untuk pelaburan berisiko. Jawatankuasa parlimen dwipartisan juga mendapati bahawa HRD Corp telah terlibat dalam beberapa perjanjian hartanah yang meragukan. - DagangNews.com