IJM labur dalam perniagaan gudang Malaysia, beli hartanah di UK | DagangNews Skip to main content

IJM labur dalam perniagaan gudang Malaysia, beli hartanah di UK

KUALA LUMPUR 12 Jan - IJM Corp Bhd mengumumkan dua pembangunan hartanah penting, termasuk pelaburan tambahan dalam sektor logistik pergudangan Malaysia dan pemerolehan tapak hartanah di United Kingdom (UK).

 

IJM Corp berkata anak syarikat milik penuhnya, IJM RE Sdn Bhd memeterai perjanjian penjualan saham dengan Swift Haulage Bhd dan Hartamas Mentari Sdn Bhd untuk pengambilalihan 25% kepentingan dalam Global Vision Logistics Sdn Bhd (GVL), yang sedang membangunkan Hab Logistik Antarabangsa Shah Alam.

 

Hab logistik yang menjadi sebagai satu hab logistik bersijil hijau terbesar di ASEAN dan pertama di Malaysia, terletak di lokasi strategik di tapak seluas 28.73 hektar di Shah Alam.

 

IJM berkata, fasa pertama hab logistik itu yang memulakan pembinaan pada September tahun lalu, termasuk kompleks gudang empat tingkat, tempat letak kereta bertingkat dan ruang pejabat dengan bangunan sampingan.

 

Dijadualkan siap pada 2025, kemudahan itu akan menyediakan ruang seluas 2.8 juta kaki persegi. Pelan untuk fasa kedua sedang dijalankan, menjadikan jumlah ruang gudang kepada kira-kira 6 juta kaki persegi apabila semua fasa selesai.

 

Pelaburan hab logistik antarabangsa IJM itu berikutan perolehan kontrak pembinaan RM653.6 juta oleh cabang pembinaannya, IJM Construction pada Jun tahun lepas, dan mempamerkan sinergi antara pembinaan kumpulan dan himpunan hartanah. 

 

Langkah ini juga membuka jalan untuk penglibatan masa depan yang berpotensi dalam fasa projek seterusnya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Urusan Kumpulan IJM, Lee Chun Fai berkata, pelaburannya dalam GVL dan SAILH merupakan langkah strategik untuk menangani peningkatan permintaan sektor logistik, dirangsang pertumbuhan e-dagang dan kepelbagaian rantaian bekalan.

 

"Keputusan ini bukan sahaja mengembangkan portfolio hartanah industri IJM, memfokuskan pada aset bernilai tinggi yang menjana pendapatan berulang, tetapi juga mencerminkan kepakaran kami dalam infrastruktur dan pembinaan.

 

"Dengan menyepadukan strategi pelaburan kami dengan pelaksanaan projek secara langsung, kami meningkatkan keupayaan kami untuk memenuhi permintaan industri yang pelbagai, seterusnya mewujudkan IJM sebagai penyedia rumusan serba boleh merentas pelbagai industri," katanya.

 

Sementara itu cabang hartanah IJM, IJM Land memperoleh kepentingan pegangan bebas tapak kilang Shredded Wheat yang bersejarah di Welwyn Garden City, sebuah bandar di Hertfordshire County yang sesuai untuk pembangunan semula.

 

"Langkah itu adalah sebahagian daripada strategi pengembangan IJM Land UK, membina kejayaan projek Royal Mint Gardens di Central London dan kerjasama dengan Network Rail," katanya.

 

Tapak brownfield seluas 4.45 hektar, dikenali sebagai The Wheat Quarter, diluluskan untuk sejumlah 811 kediaman dan 150,000 kaki persegi ruang guna bercampur. 

 

Pembangunan itu akan menampilkan taman yang dirancang dengan baik dan menyepadukan seni bina asal tapak 1920-an, termasuk struktur tersenarai Gred II, menawarkan reka bentuk yang diterajui kediaman dan berfokuskan komuniti.

 

IJM berkata tapak itu, terletak berhampiran stesen kereta api Welwyn Garden City, menawarkan akses mudah ke London, dengan Stesen King's Cross hanya 28 minit perjalanan menaiki kereta api, lapor The Star.

 

"Pemerolehan itu membolehkan kami menggabungkan ciri tapak bersejarah dengan reka bentuk kontemporari, memupuk ruang komuniti yang bertenaga yang memenuhi keperluan bandar hari ini.

 

"Kebiasaan pasukan kami dengan tapak yang digabungkan dengan rekod prestasi pembangunan semula bandar IJM Land di UK meletakkan kami untuk kejayaan projek ini," kata Lee.

 

"Pelaburan di Malaysia dan UK ini mencerminkan visi strategik kami untuk mengukuhkan jejak IJM dalam sektor logistik dan pembangunan hartanah antarabangsa. Kami komited untuk menyampaikan rumusan inovatif dan mampan dalam pasaran utama ini," tambahnya. - DagangNews.com