Industri minyak sawit berdepan kerugian eksport RM7.9 bilion akibat kekurangan pekerja - Johari Ghani | DagangNews Skip to main content

Industri minyak sawit berdepan kerugian eksport RM7.9 bilion akibat kekurangan pekerja - Johari Ghani

KUALA LUMPUR 28 Feb - Industri minyak sawit negara mengalami kerugian nilai eksport tahunan sehingga RM7.9 bilion akibat kekurangan pekerja, persidangan Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

 

“Kita menghadapi kekurangan 40,000 pekerja, yang jika diterjemahkan kepada nilai ekonomi, bermakna bagi setiap pekerja menuai satu tan metrik sehari selama 260 hari dalam setahun, kita mengalami kerugian nilai eksport sebanyak RM7.9 bilion,” katanya. kata Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Johari Abdul Ghani.

 

Beliau berkata sektor itu juga berdepan masalah lebihan pekerja asing dalam beberapa sektor lain yang tidak boleh dipindahkan ke sektor perladangan komoditi.

 

“Kebanyakan pekerja asing yang dibawa masuk ke negara ini adalah untuk sektor perindustrian, pembuatan dan perkhidmatan.

 

“Pekerja ini, jika digerakkan ke ladang kelapa sawit, akan sangat membantu dalam mengurangkan kekurangan pekerja ladang.

 

“Bagaimanapun, masalahnya ialah pekerja asing ini dibawa masuk ke sektor pembuatan dan perkhidmatan menyebabkan mereka keberatan untuk bekerja di ladang (kelapa sawit),” katanya.

 

 

joghani

 

 

Johari menjawab soalan tambahan Datuk Mohd Shahar Abdullah (BN-Paya Besar) mengenai kekurangan buruh yang menjejaskan eksport minyak sawit negara.

 

“Kami difahamkan Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Sumber Manusia telah pun menghentikan kuota kemasukan pekerja asing.

 

“(Dan) kita cuba meyakinkan sebahagian daripada mereka (lebihan pekerja asing) untuk menyertai sektor perladangan,” katanya.

 

Sementara itu, menjawab soalan tambahan Ahli Parlimen Bagan Serai Datuk Idris Ahmad, Johari berkata dari segi penuaian, ketika ini tiada teknologi atau mesin yang sesuai untuk melaksanakan kerja (penuaian).

 

"Saya bersetuju bahawa mekanisasi adalah baik dan walaupun kita boleh menggunakan dron untuk pembajaan dan pertanian yang tepat, kita masih belum menemui teknologi atau mesin yang sesuai untuk digunakan dalam sektor itu.

 

“Kita mempunyai pelbagai pisau untuk menuai sawit. Namun kita masih memerlukan penuai yang mahir.

 

“Justeru, kami masih bergantung kepada pekerja asing untuk tujuan ini,” jawabnya kepada Idris.

 

Idris turut bertanya mengenai penggunaan robot bagi menangani masalah kekurangan buruh dalam sektor itu.

 

Johari berkata kementerian telah mewujudkan kursus Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) bagi menangani masalah kekurangan buruh dalam sektor itu.

 

“Kita bawa anak tempatan yang tidak berminat melanjutkan pelajaran untuk dilatih menuai sawit dan mereka boleh memperoleh pendapatan lebih RM3,500 sebulan,” katanya.

 

Beliau berkata, kumpulan pertama yang terdiri daripada 60 pelajar akan bermula April hingga September. - DagangNews.com