IPO Borsig bertujuan mengurangkan masalah kewangan KNM, kata Jurgen Stegger | DagangNews Skip to main content

IPO Borsig bertujuan mengurangkan masalah kewangan KNM, kata Jurgen Stegger

KUALA LUMPUR 12 Okt - Pelaksanaan tawaran awam permulaan (IPO) unit mesin dan peralatan Borsig GmbH di Bursa Singapura (SGX) seharusnya meningkatkan KNM Group Bhd dengan membantu pembayaran baliknya kepada pemiutang, kata CEO Borsig, Jurgen Stegger.

 

Dalam satu kenyataan semalam, beliau menekankan bahawa Borsig terus bersinar sebagai aset berharga dalam Kumpulan KNM, dengan penilaian pasaran yang menarik melebihi €300 juta (RM1.5 bilion), yang dengan sendirinya jauh melebihi permodalan pasaran kumpulan induk itu sendiri sebanyak RM445 juta.

 

Merujuk kepada kenyataan CEO dan Pengarah Urusan Kumpulan KNM Ravindrasingham Balasingham telah menyerlahkan penilaian rendah saham konglomerat itu dan merujuk kepada Borsig sebagai aset utama yang layak mendapat pengiktirafan, Stegger berkata perkembangan terkini mengenai Kumpulan KNM telah membawa perhatian baharu kepada kepentingan Borsig.

 

 

Borsig, Jurgen Stegger
                        Jurgen Stegger

 

 

“Dengan matlamat untuk memaksimumkan nilai Borsig, Kumpulan KNM kini sedang meninjau ke arah IPO pada SGX untuk Borsig.

 

“Langkah strategik ini bertujuan untuk membuka potensi penuh Borsig, menawarkannya peluang untuk berkembang maju dalam pasaran sambil membantu Kumpulan KNM dalam usaha pembayaran balik hutangnya.

 

"Sekiranya EGM yang akan datang pada 16 Oktober ini memihak kepada pengurusan semasa KNM, ia berpotensi untuk bukan sahaja meningkatkan nilai Borsig melalui IPO tetapi juga meningkatkan keseluruhan Kumpulan KNM," katanya.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Pertembungan kerabat Diraja Johor-Negeri Sembilan merebut kerusi lembaga pengarah

 

Stegger berkata, Borsig telah diiktiraf sebagai aset paling berharga dalam Kumpulan KNM, dengan syarikat induk itu kini bergelut dengan kerugian kewangan yang ketara yang telah terakru, disusun dan disatukan yang telah diserahkan kepada pasukan pengurusan semasa.

 

Oleh itu, beliau mengulangi keputusan pihak pengurusan untuk melupuskan Borsig, sepenuhnya atau sebahagiannya, sama ada kepada pemilikan baharu atau dengan membiarkannya diketahui umum di bursa saham, yang terakhir adalah laluan yang telah dipilih.

 

Sambil memuji pasukan pengurusan semasa untuk rancangan kontingensinya dan mengekalkan keyakinan untuk masa hadapan, Stegger berkata landasan IPO akan membolehkan Borsig mencapai pertumbuhan yang ketara pada masa hadapan, baik melalui pengembangan organik dan, terutamanya, melalui pembangunan luaran.

 

“Kami akan mempunyai keupayaan untuk menambah portfolio produk kami dan memperoleh syarikat untuk mengembangkan perniagaan kami.

 

"Ini mewakili peluang hebat untuk Borsig, dan fasa IPO adalah jalan yang sempurna untuk pertumbuhan kami," katanya.

 

Selain itu, beliau berkata IPO itu juga akan menambah baik jejak Borsig di Asia.

 

Ini adalah kerana syarikat itu merancang untuk mengembangkan lagi perniagaannya di benua itu dengan mewujudkan perkongsian atau kemudahan kejuruteraan atau serantau tempatan dan serantau. - DagangNews.com