Iris pertikai KDN tamatkan kontrak imigresen sebagai 'tidak sah, menyalahi undang-undang' | DagangNews Skip to main content

Iris pertikai KDN tamatkan kontrak imigresen sebagai 'tidak sah, menyalahi undang-undang'

KUALA LUMPUR 22 Ogos - Iris Corp Bhd telah menulis surat kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk mempertikaikan penamatan kontrak "tidak sah dan menyalahi undang-undang" kumpulan itu untuk Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIISe).

 

Iris berkata surat itu dikeluarkan pada 22 Ogos melalui anak syarikat milik penuhnya, Iris Information Technology Systems Sdn Bhd (IITS), selepas kumpulan itu mendapat nasihat undang-undang bebas.

 

“IITS dengan tegas mempertikaikan penamatan seperti yang dinyatakan dalam notis penamatan dan akan mengambil tindakan yang perlu untuk melindungi kepentingannya dan melaksanakan hak undang-undangnya berhubung dengan kontrak NIISe,” kata Iris dalam makluman kepada Bursa Malaysia.

 

Kumpulan itu mengumumkan pada 14 Ogos bahawa IITS telah menerima notis penamatan bertarikh 10 Ogos.

 

Tiga bulan sebelum itu, KDN telah melanjutkan kontrak NIISe selama 12 bulan dari 1 Sept 2025 hingga 31 Ogos 2026.

 

Kontrak bernilai RM1.16 bilion itu pertama kali diberikan kepada IITS pada Januari 2021 untuk tempoh 54 bulan, dari 1 Mac 2021 hingga 31 Ogos 2025.

 

NIISe ialah inisiatif di bawah KDN untuk menaik taraf sistem infrastruktur IT di Jabatan Imigresen dengan melaksanakan aplikasi digital terkini untuk meningkatkan penyampaian perkhidmatan, dan mengukuhkan keselamatan dan keselamatan di sempadan negara.


 

niise

 


Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail sebelum ini berkata, terdapat kemungkinan kontraktor NIISe akan diganti sekiranya syarikat itu tidak dapat melaksanakan projek itu. Sebelum lanjutan kontrak, Saifuddin berkata projek itu tidak mencapai kemajuan yang mencukupi setakat Mac.

 

Iris sedang menjual 80% pegangan dalam IITS dengan harga RM70 juta kepada Tass Tech Technologies Sdn Bhd, dengan hasil itu akan digunakan untuk modal kerja kumpulan dan pengembangan perniagaan masa depan.

 

Bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2023 (FY2023), Iris mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM21.9 juta, lebih enam kali ganda daripada RM3.41 juta yang dilaporkan untuk FY2022, apabila hasil melonjak 65.35% kepada RM348.87 juta daripada RM210. 99 juta, terutamanya disebabkan oleh penghantaran lebih tinggi kad dan e-pasport untuk projek luar negara. - DagangNews.com