Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia iktiraf Merchantrade Asia sebagai instrumen pembayaran gaji | DagangNews Skip to main content

Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia iktiraf Merchantrade Asia sebagai instrumen pembayaran gaji

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 5 Ogos - Merchantrade Asia Sdn Bhd, pengendali Perniagaan Perkhidmatan Wang (MSB) terbesar di Malaysia dan pemain utama dalam ruang pembayaran digital, diiktiraf secara rasmi sebagai pengeluar instrumen pembayaran yang ditetapkan oleh Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKSM) untuk tujuan pembayaran gaji.

 

Ini adalah selaras dengan Perintah Penggajian (Pengeluar Diiktiraf Instrumen Pembayaran Yang Ditetapkan) 2024 yang dikeluarkan oleh Menteri Sumber Manusia.

 

Menyedari cabaran besar yang dihadapi oleh majikan dalam membuka akaun bank tradisional untuk pekerja asing dan segmen lain yang tidak mempunyai akaun bank, penyelesaian ini ditetapkan untuk mengubah proses senarai gaji bagi syarikat dengan menghapuskan pembayaran berasaskan tunai dan cek serta membolehkan pengeluaran gaji terus ke dalam dompet e-Wang Dagangan pekerja.

 

Daripada MNC besar kepada PKS, penyelesaian ini akan menjadi pengubah permainan merentasi pelbagai industri, termasuk perladangan, pembuatan, pembinaan, perkhidmatan dan kerja domestik.

 

“Pembayaran gaji digital semakin meningkat di seluruh dunia, dan kami berbangga untuk menerajui evolusi ini di Malaysia,” kata Ramasamy K. Veeran, Pengasas dan Pengarah Urusan Merchantrade.

 

 

Ramasamy K. Veeran
Ramasamy K. Veeran

 

 

Sebagai pemain kiriman wang terbesar di Malaysia, Merchantrade telah memantapkan dirinya sebagai jenama yang dipercayai dalam kalangan komuniti pekerja asing, mencatatkan perolehan kiriman wang keluar sebanyak RM8.15 bilion pada 2023.

 

Syarikat itu juga telah memberi perkhidmatan kepada lebih 5 juta pelanggan sejak penubuhannya, melalui dalam talian dan saluran kedai biasa, merentasi pengiriman wang, pertukaran mata wang, e-dompet, insurans dan perkhidmatan telekomunikasinya.

 

E-dompet Merchantrade Money menawarkan saiz dompet sehingga RM20,000 dan dilengkapi dengan set ciri kewangan digital yang bermakna seperti kiriman wang, tambah nilai mudah alih, insurans mikro, pembayaran QR dan pindahan P2P.

 

Melalui kerjasama dengan AmBank Islamic, penyepaduan e-dompet Merchantrade Money (RM20,000) dengan Akaun Semasa-i Hibrid Islam AmBank (hCA-i) (RM30K) membolehkan pengguna mengakses had gabungan sehingga RM50,000, menjadikan ia yang pertama seumpamanya di Malaysia.

 

Dipasangkan dengan kad prabayar Visa, pengguna boleh membuat pengeluaran tunai dan pembayaran tanpa tunai, di kedai runcit dan dalam talian. Aplikasi berbilang bahasa juga tersedia dalam 8 bahasa termasuk bahasa Inggeris, Melayu, Benggali, Indonesia dan bahasa bertumpu migran yang lain.

 

Ramasamy seterusnya menambah, “Perluasan ke dalam penyelesaian gaji digital merupakan perkembangan semula jadi berikutan pertumbuhan kami dalam ruang kiriman wang dan e-dompet, menangani satu lagi titik kesakitan kritikal bagi pekerja asing dan segmen lain yang tidak mempunyai akaun bank di Malaysia".

 

"Selama bertahun-tahun, kami telah membina ekosistem teguh yang disesuaikan dengan keperluan segmen ini; oleh itu, kami percaya Merchantrade berada pada kedudukan yang strategik untuk memudahkan peralihan daripada pembayaran tunai kepada pembayaran gaji digital,” kata beliau.

 

Melengkapkan pengeluaran gaji proprietari dan platform e-dompetnya, ekosistem syarikat termasuk rangkaian luas pusat sentuhan fizikal, dengan 95 cawangan dan lebih 490 lokasi ejen di seluruh negara berkhidmat sebagai pusat sokongan dengan pasukan khusus di lapangan yang membantu kedua-dua majikan dan pekerja di bandar dan kawasan luar bandar.

 

Pendekatan 'first-to-last-mile' syarikat memastikan sokongan menyeluruh pada setiap langkah perjalanan mereka, daripada onboarding dan latihan kepada perkhidmatan selepas jualan.

 

Dari perspektif ESG, penyelesaian ini menyokong misi Merchantrade untuk mempromosikan perkhidmatan kewangan yang saksama dan sejajar dengan agenda transformasi digital dan kemampanan kerajaan, serta Rangka Kerja Rangkuman Kewangan Malaysia FY2023–FY2026. - DagangNews.com