KAB ambil alih loji kuasa hidro mini 9.6 MW di Kedah | DagangNews Skip to main content

KAB ambil alih loji kuasa hidro mini 9.6 MW di Kedah

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 29 Feb - Kinergy Advancement Bhd (KAB) mengumumkan cadangan pengambilalihan loji kuasa hidro mini 9.6 megawatt (MW) di Kedah, menandakan satu lagi langkah strategik ke hadapan dalam portfolio tenaga boleh diperbaharui (RE) di rantau ASEAN.

 

Pengambilalihan melalui anak syarikat milik penuhnya, KAB Energy Holdings Sdn Bhd (KABEH) melibatkan pengambilalihan 100% pegangan Tunjang Tenaga Sdn Bhd, yang memiliki 80% pegangan dalam SDF Hydro Sdn Bhd.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini, SPA dimeterai oleh KABEH dan Vizione Energy Sdn Bhd (VESB), anak syarikat milik penuh Vizione Holdings Berhad (Vizione).

 

SDF diamanahkan untuk mengendalikan loji kuasa hidro mini di Empangan Pedu, Kedah, menggariskan komitmen KAB terhadap kelestarian alam sekitar di rantau ASEAN. 20% lagi dimiliki oleh Menteri Besar Incorporated (MBI) Kedah, cabang pelaburan negeri Kedah.

 

Loji Empangan Pedu mempunyai jumlah kapasiti terpasang yang diluluskan sebanyak 9.6MW, dengan kapasiti eksport bersih 8.0MW yang diluluskan oleh pencawang Tenaga Nasional Berhad (TNB).

 

Projek ini mempunyai tempoh konsesi selama 21 tahun bermula dari tarikh permulaan pada kadar tarif feed-in (FiT) yang dijadualkan pada 30 April 2027.

 

Timbalan Pengerusi Eksekutif merangkap Pengarah Urusan Kumpulan KAB, Datuk Lai Keng Onn berkata, pelaburan itu mewakili langkah penting ke arah merealisasikan visi untuk menerajui pembangunan tenaga mampan di rantau ini. 

 

"Dengan memanfaatkan potensi Empangan Pedu yang belum diterokai, kami menjangkakan membuat kemajuan besar dalam penjanaan tenaga boleh diperbaharui, memajukan objektif kelestarian alam sekitar Malaysia," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

Sementara itu, KAB mengumumkan keputusan kewangannya bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023 (FY23), mempamerkan rekod pendapatan dan hasil yang menggariskan kejayaan pivot kumpulan ke arah tenaga boleh diperbaharui dan komitmennya terhadap kemampanan.


 
KAB mencatatkan hasil yang belum pernah terjadi sebelum ini sebanyak RM199.41 juta untuk FY23, menandakan peningkatan 6.6% daripada tahun sebelumnya. 

 

Pertumbuhan besar itu disebabkan terutamanya oleh peralihan strategik kumpulan ke arah Segmen Tenaga Lestari (SES), yang mengalami peningkatan lebih lima kali ganda daripada tahun sebelumnya dalam segmen ini.


 
Sejajar dengan itu, keuntungan selepas cukai (PAT) kumpulan untuk FY23 melonjak kepada rekod baharu sebanyak RM28.88 juta, mempamerkan pertumbuhan eksponen lebih 10 kali ganda daripada keuntungan RM2.78 juta yang dilaporkan pada FY22. 

 

Lonjakan dalam PAT didorong terutamanya oleh pertumbuhan 862.6% yang memberangsangkan dalam keputusan segmen SESnya kepada RM36.1 juta dan dirangsang lagi keuntungan ketara daripada penyiapan PT Inpola Mitra Elektrindo, sebuah loji kuasa hidro mini pada suku ketiga FY23. - DagangNews.com