Kajian KPMG kenal pasti sekatan perdagangan global, ketidaktentuan geopolitik dan jurang tadbir urus AI sebagai 3 risiko teratas kepada pertumbuhan perniagaan mampan | DagangNews Skip to main content

Kajian KPMG kenal pasti sekatan perdagangan global, ketidaktentuan geopolitik dan jurang tadbir urus AI sebagai 3 risiko teratas kepada pertumbuhan perniagaan mampan

Rakan Urusan KPMG di Malaysia, Datuk Johan Idris
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 10 Jun – Perniagaan global menghadapi pertumbuhan yang perlahan dan cabaran semakin meningkat kepada kemampanan jangka panjang, menurut laporan baharu daripada KPMG International.

 

Dapatan dalam unjuran "Risiko Teratas KPMG: Ikhtisar untuk perniagaan pada tahun 2024 dan seterusnya" mengenengahkan pelbagai aspek, cabaran kompleks dihadapi syarikat yang ingin berkembang di peringkat antarabangsa pada masa peningkatan perbezaan dalam peraturan, konflik, kemajuan teknologi dan ketidakpastian politik.

 

Analisis laporan itu mengenal pasti tiga risiko paling kritikal untuk perniagaan sekarang, dikenali sebagai 'garis bawah', yang mungkin memberi kesan kepada operasi tahun ini dan seterusnya:

 

1. Sekatan dasar perdagangan:

Sekatan perdagangan global telah meningkat, dengan kira-kira 3,000 sekatan dikenakan, hampir tiga kali ganda sejak 2019. Aliran dasar perdagangan perlindungan ini menimbulkan cabaran bagi organisasi yang beroperasi di pasaran antarabangsa. Sekatan sedemikian boleh mewujudkan halangan dan menghalang pertumbuhan ekonomi, menjejaskan rantaian bekalan dan akses pasaran.

 

2. Terdedah kepada ancaman, memerlukan daya tahan operasi:

Landskap geopolitik dicirikan oleh peningkatan kerentanan, didorong oleh pelbagai faktor seperti kemajuan teknologi yang pesat, perubahan iklim dan ketegangan geopolitik. Pada tahun 2023, 91 negara telah terlibat dalam beberapa bentuk konflik, peningkatan yang ketara daripada 58 pada tahun 2008. Peningkatan konflik ini memberi kesan mendalam kepada ekonomi global, dengan konflik dianggarkan mempunyai kesan 12.9 peratus terhadap KDNK global.

 

3. Jurang tadbir urus AI:

Kecerdasan Buatan (AI) telah menjadi kuasa transformatif merentas industri, dengan pelaburan dalam AI meningkat lebih daripada lima kali ganda antara 2013 dan 2023 . Walaupun AI memberikan peluang yang besar, ia juga membawa jurang tadbir urus yang mesti ditangani oleh organisasi.

 

Ketua Geopolitik Global di KPMG International, Stefano Moritsch berkata, pada tahap tertentu, pandemik COVID adalah latihan untuk beberapa risiko yang lebih luas dan ancaman mendalam yang dihadapi syarikat hari ini.

 

"Peneraju telah membangunkan tahap daya tahan tetapi, buat pertama kali dalam sejarah moden, mereka menghadapi cabaran dalam pelbagai bidang - daripada konflik kepada peraturan yang kompleks, perubahan iklim dan penggunaan AI yang 'tampalan' di negara dan wilayah yang berbeza," ujar beliau.

 

Rakan Urusan KPMG di Malaysia, Datuk Johan Idris bersetuju dan menegaskan kebangkitan perlindungan perdagangan boleh mengganggu ekonomi berorientasikan eksport Malaysia yang menyumbang 66.1% daripada KDNK Malaysia pada 2023.

 

 

Datuk Johan Idris
                   Datuk Johan Idris

 

 

“Peristiwa global baru-baru ini telah mendedahkan kerapuhan ekosistem dan gangguan perdagangan global akan terus memberi kesan kepada organisasi yang tidak dapat menyokong pertahanan yang mencukupi.

 

"Langkah ke hadapan adalah untuk pemimpin perniagaan membina kapasiti penyesuaian untuk mengukuhkan daya tahan operasi. Ini boleh dilakukan melalui pendekatan mandat dasar atas ke bawah dan keupayaan korporat dari bawah ke atas,” kata beliau.

 

Beliau juga menekankan keperluan mendesak bagi Malaysia untuk mengemudi landskap tadbir urus AI yang berkembang, yang akan memastikan penyepaduan bertanggungjawab teknologi transformatif ini ke dalam fabrik ekonomi negara.

 

Di hadapan AI, sementara kerajaan Malaysia sedang membangunkan rangka kerja kod tadbir urus dan etika, syarikat mesti secara proaktif membentuk strategi AI mereka sendiri.

 

Kemajuan pesat dalam AI bermakna bahawa sebarang langkah pengawalseliaan akan menjadi lapuk dengan cepat, jadi perniagaan mesti kekal di hadapan dengan mengambil inisiatif dalam penyepaduan dan tadbir urus AI.

 

"AI membentangkan peluang besar untuk merevolusikan industri Malaysia. Walau bagaimanapun, adalah sama penting untuk mewujudkan garis panduan yang jelas yang menangani pertimbangan etika dan mengurangkan potensi risiko yang berkaitan dengan penggunaan AI," kata Johan.

 

 

kpmg

 

 

Untuk organisasi mengemudi dengan berkesan persekitaran "polikrisis" semasa, laporan KPMG menggariskan lima langkah awal yang boleh diambil oleh CEO hari ini:

1. Menjalankan penilaian risiko yang komprehensif

2. Kekal dimaklumkan dan pantau perkembangan geopolitik

3. Mempelbagaikan rantaian bekalan

4. Meningkatkan daya tahan operasi

5. Memupuk hubungan pemegang kepentingan yang kukuh.

 

KPMG juga telah membangunkan peta haba melihat kesan risiko teratas ke atas sektor utama individu.

 

Analisis itu mendedahkan industri tenaga dan sumber asli dunia adalah yang paling terdedah kepada risiko, didorong terutamanya oleh ketidaktentuan di Timur Tengah dan peningkatan pempolitikan akses kepada mineral dan sumber penting.

 

Industri infrastruktur dan perkhidmatan kewangan adalah kedua dan ketiga, dengan kedua-duanya menghadapi ancaman daripada jurang tadbir urus AI dan masalah ekonomi yang semakin meningkat.

 

 

kpmg

 

 

Tambahan pula, analisis KPMG juga mendedahkan sektor tenaga dan sumber asli mencatatkan skor Indeks Prestasi Kewangan (FPI) terendah dalam kalangan semua sektor.

 

KPMG FPI adalah ukuran pemulihan kewangan ke berdasarkan data daripada lebih 40,000 syarikat di seluruh dunia. Skor yang lebih rendah menunjukkan prestasi yang kurang baik dan potensi ketidakstabilan kewangan dalam sektor tersebut.

 

Prestasi rendah ini menyerlahkan keperluan mendesak bagi syarikat dalam sektor ini untuk menilai semula strategi mereka, mengurus risiko dengan berkesan dan menyesuaikan diri dengan keadaan pasaran yang berubah-ubah untuk meningkatkan kesihatan kewangan mereka. - DagangNews.com