Kedai ramalan nombor berisiko ditutup sekiranya kerajaan berubah pasca PRN 2023 – Maybank IB | DagangNews Skip to main content

Kedai ramalan nombor berisiko ditutup sekiranya kerajaan berubah pasca PRN 2023 – Maybank IB

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 8 Mac –  Firma penyelidikan Maybank IB berpendapat pengendali ramalan nombor (NFO), Sports Toto dan Magnum mengurangkan dividen kerana risiko cawangan NFO di Selangor, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan ditutup apabila kerajaan bertukar selepas pilihan raya negeri akan datang.

 

Penganalisis Maybank IB, Samuel Yin Shao Yang berkata, pihaknya mengekalkan panggilan `NEUTRAL' terhadap sektor NFO tetapi perlu meneliti risiko kesan buruk pilihan raya enam negeri tidak lama lagi. 

 

“Memandangkan rekod sebelum ini, cawangan NFO ditutup berikutan perubahan kerajaan negeri, kami fikir lebih baik untuk mengkaji risiko ini. 

 

“Di bawah senario terburuk, SPTOTO DCF-TP kami boleh dipotong kepada MYR0.50 daripada MYR1.40 dan MAG DCF-TP kami boleh dipotong kepada MYR0.65 daripada MYR1.20. 

 

“Buat masa ini, kami mengekalkan anggaran SPTOTO dan MAG, TP dan panggilan `Pegang’ kami. Lagipun seminggu itu lama dalam politik, apa lagi 3-4 bulan,” katanya dalam nota penyelidikan terbaharu bertajuk `Mengira risiko gelombang hijau kedua’.


 

Maybank IB, Yin Shao Yang

 


Shao Yang berkata, ada sesuatu yang tidak kena semasa musim keputusan kewangan 4QCY22.

 

Beliau berkata, keuntungan bersih teras SPTOTO/MAG 4QCY22, masing-masingnya berada di atas/dalam jangkaan Maybank IB. 

 

Prestasi 2QFY6/23 (4QCY22) SPTOTO adalah disebabkan oleh nisbah  pembayaran hadiah yang lebih rendah daripada jangkaan yang sepatutnya menjadi normal pada lebih tinggi tahap ke hadapan. 

 

“Namun, dividen yang diisytiharkan oleh SPTOTO dan MAG adalah di bawah jangkaan kami. Untuk SPTOTO, DPS kedua 2.5sen dibawa DPS YTD kepada 4.5sen yang menyumbang hanya 36% daripada anggaran FY kami. YTD DPR sebanyak 44% meleset daripada jangkaan kami sebanyak 76%. 

 

“Untuk MAG, perlawanan akhir DPS 1.5sen menjadikan DPS FY22 kepada hanya 5.0sen berbanding jangkaan kami 6.5sen, membayangkan hanya 71% DPR (ramalan MIBG: 86%),” ujarnya. 

 

Mungkinkah disebabkan pilihan raya 6 negeri akan datang?

Pilihan raya negeri Selangor, Pulau Pinang, Negeri Sembilan, Kedah, Kelantan dan Terengganu dipercayai secara meluas diadakan dipertengahan tahun ini selepas Hari Raya Aidilfitiri (21 Apr 2023). 

 

Cawangan NFO di Kelantan dan Terengganu ditutup pada 1990-an berikutan perubahan negeri kerajaan. Kesemua 45 cawangan NFO di Kedah telah ditutup sejak 1 Jan 2023 berikutan perubahan dalam kerajaan negeri pada 16 Mei 2020. 

 

1/3 daripada jumlah cawangan NFO SPTOTO dan MAG berisiko

Bagi SPTOTO, kedai NFO miliknya di Selangor, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan mewakili 22%/8%/5% daripada jumlah cawangan NFOnya. 

 

Untuk MAG, cawangan NFO di Selangor,Pulau Pinang dan Negeri Sembilan menyumbang 18%/9%/6% daripada jumlah cawangan NFOnya. 

 

“Di bawah senario terburuk di mana Selangor, Pulau Pinang dan kerajaan negeri Negeri Sembilan semuanya berubah, dengan mengandaikan purata NFO jualan/cabutan/outlet adalah seragam dan cawangan NFO ditutup di negeri-negeri ini mulai 1 Jan 2024, TP berasaskan DCF kami untuk SPTOTO boleh dipotong kepada MYR0.50 daripada MYR1.40 dan TP berasaskan DCF untuk MAG boleh dipotong kepada MYR0.65 daripada MYR1.20,” jelas beliau. – DagangNews.com