Kehadiran semula pekerja asing diunjur tingkatkan pengeluaran buah tandan segar Boustead Plantations, kata Maybank IB | DagangNews Skip to main content

Kehadiran semula pekerja asing diunjur tingkatkan pengeluaran buah tandan segar Boustead Plantations, kata Maybank IB

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 24 Mei - Kehadiran semula pekerja asing dijangka membantu Boustead Plantations Berhad meningkatan pengeluaran buah tandan segar (BTS) dengan mendadak pada separuh kedua tahun ini.

 

Maybank Investment Bank (Maybank IB) berkata, pihaknya mengekalkan saranan pertumbuhan BTS kumpulan itu sebanyak 5% bagi FY23.

 

"Seperti yang dimaklumkan sebelum ini, pemangkin dagangan utama kumpulan itu dalah lebih banyak kepada penjualan tanah bagi meningkatkan pembayaran dividennya," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Terdahulu, Untung bersih kumpulan itu merosot 98.8% kepada RM5.22 juta bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2023 (1QFY23), berikutan penurunan ketara dalam harga produk sawit dan kesan buruk terhadap BTS.

 

Sebagai perbandingan, kumpulan itu mencatatkan keuntungan bersih RM435.16 juta untuk 1QFY22, di atas keuntungan RM364.1 juta daripada pelupusan 664 hektar tanah ladang di Johor.

 

Hasil suku tahunan susut 38.38% kepada RM199.74 juta daripada RM324.16 juta pada purata harga minyak sawit mentah (MSM) dan isirung sawit yang lebih rendah.

 

Firma itu berkata, disebabkan hasil rendah bermusim pada suku pertama,pihaknya menganggarkan kos operasi pengeluaran kumpulan adalah pada RM3,456 setiap tan.

 

Katanya, ia hampir mencerminkan anggaran kos operasi pengeluaran FY22 sebanyak RM3,424 bagi setiap tan (yang sebahagiannya dipengaruhi oleh levi untung untung yang lebih tinggi dan cukai negeri yang dibayar).

 

Firma itu mengekalkan saranan 'pegang' dengan harga sasaran (TP) 72 sen sesaham. - DagangNews.com