Kenanga Research 'potong' unjuran untung bersih Engtex sebanyak 3% bagi FY23, kesan pengurangan margin keuntungan | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research 'potong' unjuran untung bersih Engtex sebanyak 3% bagi FY23, kesan pengurangan margin keuntungan

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 17 Jan - Kenanga Research menyemak turun unjuran untung bersih FY23 Engtex Group Berhad sebanyak 3% kerana syarikat itu dijangka menghadapi pengurangan margin keuntungan pada 1HFY23 didorong oleh kenaikan mendadak dalam kos elektrik.

 

Surcaj tarif elektrik meningkat kepada 20 sen sekilowatt jam (kWj) daripada 3.7 sen kWj sebelum ini.

 

"Kos utiliti membentuk 5% hingga 10% jumlah kos pengeluaran. Isu kekurangan tenaga kerja semakin reda dengan ketibaan pekerja asing.

 

"Setakat ini, kumpulan itu telah menerima 100 daripada 500 pekerja yang dimohon," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, kumpulan itu berharap harga keluli akan bertambah baik secara beransur-ansur sepanjang tahun disokong oleh pembukaan semula China.

 

Katanya, kumpulan itu mengintai kontrak bekalan paip air bernilai RM623 juta, terdiri daripada paip besi mulur (RM54 juta), dan paip keluli lembut dan cerucuk (RM569 juta).

 

Permintaan untuk paip besi mulur akan datang terutamanya daripada projek air baharu serta program penggantian paip untuk menangani bilangan air tidak terhasil (NRW) yang tinggi, khususnya di Selangor, Sabah dan Sarawak.

 

Firma itu berkata, permintaan bagi paip keluli lembut dan cerucuk akan datang daripada Fasa 2 Bekalan Air Sungai Rasau Air Selangor, selepas Fasa 1 projek yang sama.

 

“Kami menjangkakan kerajaan akan terus melaksanakan projek penggantian paip di bawah Rancangan Malaysia Ke-12 untuk menurunkan NRW hingga 25% menjelang 2025 daripada 34% pada 2020.

 

“Menurut Persatuan Air Malaysia, pada masa ini, rangkaian pengagihan udara di Malaysia terdiri daripada paip keluli lembut (29.1%), paip asbestos-simen (27.1%) dan paip besi mulur (8.0%)," katanya.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'outperform' dengan harga sasaran (TP) lebih rendah 75 sen. - DagangNews.com