Kerajaan melihat kemungkinan merasionalisasikan subsidi petrol, gula selepas diesel | DagangNews Skip to main content

Kerajaan melihat kemungkinan merasionalisasikan subsidi petrol, gula selepas diesel

KUALA LUMPUR 21 Ogos - Kerajaan dijangka merasionalisasikan subsidi petrol dan gula berikutan pemotongan subsidi diesel baru-baru ini, kata Nurhisham Hussein, Pengarah Kanan Ekonomi dan Kewangan di Pejabat Perdana Menteri (PMO).

 

Jumlah bahan api fosil menyebabkan ekonomi Malaysia kos RM220 bilion setahun, termasuk kos langsung dan tidak langsung, kata beliau memetik anggaran Tabung Kewangan Antarabangsa.

 

Kesesakan, kerosakan alam sekitar, dan perubahan iklim mempunyai kesan yang lebih besar kepada ekonomi berbanding subsidi itu sendiri, katanya menurut laporan The Edge.

 

 

"Hujah ekonomi untuk menghentikan subsidi bahan api adalah sangat kuat," kata Nurhisham pada webinar maya mengenai bon pada pagi Rabu. "Jadi, ia lebih kepada kes bagaimana dan bila."

 

 

Nurhisham Hussein
                   Nurhisham Hussein

 

 

Malaysia telah cuba mengecilkan defisit fiskal jangka panjang yang menjangkau kembali ke Krisis Kewangan Asia 1998. Tahun ini, kerajaan menyasarkan untuk mengecilkan jurang belanjawannya sebagai bahagian pengeluaran ekonomi kepada 4.3% daripada 5% tahun lepas.

 

Kuncinya ialah menghapuskan subsidi ke atas bahan api, yang telah disunting secara meluas oleh ahli ekonomi kerana membazir. Malaysia baru-baru ini telah mengeluarkan subsidi menyeluruh ke atas diesel, dan rasionalisasi untuk RON95, varian petrol yang paling banyak digunakan pada masa ini dihadkan pada RM2.05 seliter, juga dijangka mengikutinya.

 

Beberapa barangan lain akan disemak, termasuk tarif elektrik untuk Julai hingga Disember 2024, harga siling beras putih tempatan menjelang Oktober, dan barangan keperluan lain seperti gula.

 

"Kerajaan komited untuk mencapai matlamat pengurangan jangka sederhana bagi defisit," kata Nurhisham. "Buat masa ini, ia adalah mengenai masa, dan berapa banyak."

 

Sebarang pemotongan subsidi dilaporkan akan membantu mengurangkan perbelanjaan mengurus Malaysia yang kini dibiayai oleh hasil.

 

Di bawah peraturan fiskal Malaysia, sebarang pinjaman kerajaan untuk menampung kekurangan belanjawan hanyalah untuk membiayai perbelanjaan pembangunan.

 

“Ia lebih kepada mengubah hala ke bidang yang lebih memberi kesan kepada rakyat seperti penjagaan kesihatan dan pendidikan,” tambah Nurhisham. - DagangNews.com