Kerajaan Perpaduan kekalkan model rangkaian borong tunggal di bawah DNB - Fahmi | DagangNews Skip to main content

Kerajaan Perpaduan kekalkan model rangkaian borong tunggal di bawah DNB - Fahmi

KUALA LUMPUR 3 Mei - Selepas hampir lima bulan sejak mengumumkan semakan semula pelaksanaan 5G, Kerajaan Perpaduan memutuskan untuk mengekalkan status quo dan meneruskan model rangkaian borong tunggal (SWN) di bawah Digital Nasional Bhd (DNB) sehingga 80% liputan kawasan berpenduduk (COPA).

 

Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil berkata, apabila mencapai 80% COPA menjelang akhir 2023, pelancaran akan beralih kepada "Fasa 2" di mana negara akan beralih ke model rangkaian dwi borong (DWN).

 

Di bawah anjakan DWN, entiti berasingan, yang Fahmi hanya digelar sebagai "Entiti B" yang tidak dikenali, akan mula membangunkan rangkaian spektrum 5G kedua negara seawal Januari 2024.

 

"Keputusan ini dibuat dengan peralihan tumpuan kepada elemen penerimaan dan inovasi berdasarkan teknologi 5G yang komprehensif," kata menteri itu sambil menambah model itu juga mengambil kira kemampanan industri telekomunikasi di Malaysia, sekali gus menamatkan elemen monopoli yang sering dikaitkan dengan DNB.

 

Menurut Fahmi, rangkaian 5G COPA negara telah mencapai 57.8% pada masa ini, daripada 54.7% pada akhir Feb, meninggalkan hanya 22.2% atau 2,000 tapak lagi perlu dilindungi untuk mencapai pencapaian 80%.

 

“Apa yang penting ialah kerajaan memastikan pelancaran mencapai 80% COPA seperti yang telah kami tandatangani dalam kontrak (antara DNB dan Ericsson (Malaysia) Sdn Bhd), dan bermula di sini kerajaan dan semua pihak yang terlibat akan memulakan perbincangan, termasuk mereka yang menyediakan pembiayaan,” tambahnya.

 

Fahmi meneruskan bahawa peralihan itu boleh meningkatkan liputan melalui penyertaan penyedia perkhidmatan lain, tanpa menjejaskan perkhidmatan 5G sedia ada di bawah DNB.

 

“Kementerian Komunikasi dan Digital sentiasa bekerjasama dengan Kementerian Kewangan (MoF) dan DNB serta penyedia perkhidmatan untuk memastikan peralihan kepada model DWN akan berjalan lancar tanpa menjejaskan kepentingan rakyat dan keyakinan pelabur,” katanya.

 

Menyentuh tentang penglibatan kerajaan dalam rangkaian 5G Entiti B, Fahmi berkata kerajaan tidak akan terlibat dalam pertimbangan komersial — seperti peralatan rangkaian yang digunakan, kakitangan yang diambil bekerja dan struktur korporat.

 

Bagaimanapun, beliau berkata harga borong 12 sen hingga 13 sen bagi setiap GB di bawah DNB akan menjadi penanda aras bagi entiti itu, manakala harga runcitnya kepada pengguna akan dikawal di bawah Standard Mandatori Harga Akses (MSAP). - DagangNews.com