Kesanggupan politik tinggi diperlukan bagi Malaysia tambah hasil negara - Moody's | DagangNews Skip to main content

Kesanggupan politik tinggi diperlukan bagi Malaysia tambah hasil negara - Moody's

KUALA LUMPUR 11 Okt - Malaysia memerlukan kesanggupan politik yang tinggi untuk meningkatkan pendapatannya, kata Moody’s Investors Service.

 

Naib presiden kanan (kumpulan risiko berdaulat) Christian de Guzman berkata sokongan keseluruhan terhadap ekonomi telah berkurangan dari semasa ke semasa berikutan penekanan terhadap penyatuan fiskal pada masa lalu.

 

“Apa yang berlaku di sini, mungkin disebabkan oleh faktor lain, bukan hanya berkaitan dengan pengendalian kewangan sektor awam tetapi juga faktor politik.

 

"Cara penyatuan fiskal berlaku dalam tempoh 10 hingga 15 tahun kebelakangan ini ialah mereka (kerajaan) telah mengurangkan perbelanjaan untuk memadankan hasil yang lebih rendah," katanya pada MARC360: Pandangan Pra-Belanjawan 2024 Siri 2 - Kisah Panjang Penyatuan Fiskal Malaysia webinar hari ini, Bernama melaporkan.

 

De Guzman berkata pada awal 2010, keseluruhan hasil kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia berada pada 20 peratus daripada KDNK tetapi menurun kepada kira-kira 15 peratus daripada KDNK manakala defisit fiskal lebih kecil berbanding sebelum ini.

 

Beliau menegaskan bahawa Malaysia sudah mempunyai penampan untuk kejadian yang tidak dijangka dan penampan itu ialah Petronas.

 

"Sekiranya berlaku kekurangan besar dalam hasil atau apabila terdapat keperluan untuk menambah hasil untuk memenuhi perbelanjaan yang lebih tinggi, sama ada kejutan kitaran seperti COVID-19, atau kekurangan yang besar membawa mereka keluar daripada penyatuan fiskal, terdapat ini kecenderungan untuk memanfaatkan syarikat minyak dan gas negara.

 

"Ini menarik kerana negara lain tidak mempunyai Petronas. Saya rasa terdapat tahap keselesaan yang diambil oleh penggubal dasar di Malaysia bahawa terdapat beberapa jenis kedudukan kewangan dalam kes kejadian yang tidak dijangka," kata de Guzman.

 

Mengenai tadbir urus alam sekitar, sosial dan korporat (ESG), beliau berkata Malaysia tidak akan terlepas daripada risiko iklim fiskal, yang turut menjejaskan negara lain berikutan peningkatan keterukan dan kekerapan kejutan berkaitan iklim.

 

"Banjir adalah salah satu insiden, yang Malaysia terdedah. Kami menjangkakan untuk melihat lebih banyak corak cuaca tidak menentu bergerak ke hadapan. Satu lagi bahagian penilaian kami terhadap ESG ialah risiko peralihan semasa.

 

"Dengan mengandaikan semua negara di dunia terus berusaha ke arah komitmen mereka kepada Perjanjian Paris, permintaan jangka panjang untuk petroleum dan gas asli akan berkurangan dari semasa ke semasa.

 

"Dan pada pandangan saya tentang Petronas, itu bermakna penimbal tidak akan berada di sana sama ada dividen luar biasa atau pendapatan royalti semasa,” katanya.

 

Pada satu ketika, Khazanah Nasional Bhd juga dilihat sebagai sumber pendapatan kerajaan dan cara menangani penggunaan sumber pendapatan berterusan yang lebih baik, tambah de Guzman.

 

"Mungkin tidak menggunakannya sebagai sumber pembiayaan tetapi mensistemkan peranan mereka dalam kewangan fiskal. Kita telah melihat bahawa dalam pelabur milik kerajaan Singapura GIC dan Temasek Holdings di mana pulangan mereka dilaburkan semula ke dalam bajet," katanya.

 

Sementara itu, Pengarah Urusan Pusat Penyelidikan dan Maklumat Datametrics Pankajkumar Bipinchandra berkata negara mempunyai tahap pembayar cukai yang rendah dalam kedua-dua segmen peribadi dan korporat, disebabkan faktor seperti gaji yang rendah dan pelepasan cukai.

 

Beliau berkata pengurangan subsidi perlu dipertimbangkan terutamanya dengan perbelanjaan tinggi yang dikeluarkan tahun lepas.

 

"Bagi saya, cara yang betul untuk menangani perkara ini ialah dengan menghasilkan strategi untuk membawa harga, bukan sahaja kepada harga pasaran tetapi untuk memperoleh hasil cukai daripadanya, katakan dalam tempoh tiga hingga lima tahun," kata Pankajkumar.

 

Menurut laporan Ketua Audit Negara semalam mengenai penyata kewangan kerajaan persekutuan 2022, kerajaan membelanjakan sejumlah RM62.11 bilion subsidi tahun lepas, dengan RM55.443 bilion subsidi dikenakan kepada perbelanjaan mengurus kerajaan persekutuan.

 

Sebahagian daripada perbelanjaan subsidi untuk produk petroleum dan minyak masak, yang berjumlah RM6.67 bilion, telah dicaj kepada Tabung Amanah COVID-19.  - DagangNews.com