Keyfield International dijangka jana RM188.06 juta daripada penyenaraian IPO Pasaran Utama Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Keyfield International dijangka jana RM188.06 juta daripada penyenaraian IPO Pasaran Utama Bursa Malaysia

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 26 Mac - Firma perkhidmatan minyak dan gas (O&G), Keyfield International Bhd mula menerima permohonan tawaran awam permulaan (IPO) daripada pelabur yang dianggar menjana hasil sebanyak RM188.06 juta.

 

Menurut prospektusnya, IPO itu berharga 90 sen setiap satu dan terdiri sepenuhnya daripada saham baharu.

 

Syarikat memperuntukkan sejumlah 40 juta saham kepada orang ramai, 24 juta saham kepada orang yang layak dan 144.96 juta saham kepada Bumiputera dan memilih pelabur melalui penempatan persendirian.

 

"Permohonan untuk IPO akan ditutup pada 3 April 2024 dan penyenaraian di Pasaran Utama Bursa Malaysia dijadualkan pada 22 April 2024," katanya.

 

Secara keseluruhannya, IPO itu menawarkan pelabur sejumlah 26% daripada modal saham syarikat yang diperbesarkan dan mereka meraih keuntungan bersih RM83.35 juta pada Januari hingga September 2023 dan RM48.88 juta pada 2022.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Keyfield tandatangan perjanjian taja jamin dengan M&A Securities bagi penyenaraian di Pasaran Utama Bursa Malaysia

 

Keyfield menawarkan perkhidmatan sewaan kapal penginapan dan menyediakan perkhidmatan onboard berkaitan seperti penginapan, katering, pengemasan, dobi dan perkhidmatan sokongan perubatan kepada Petronas dan kontraktor lain dalam industri.

 

Lebih daripada satu pertiga daripada hasil daripada IPO diperuntukkan untuk penyelesaian pertimbangan pembelian baki untuk 500 penumpang kapal Blooming Wisdom dan satu pertiga lagi akan digunakan untuk menebus saham keutamaan tidak boleh tukar terkumpul boleh tebus dalam Keyfield.

 

"Syarikat itu merancang untuk juga menggunakan 18.6% daripada hasil untuk menyelesaikan pertimbangan baki pembelian untuk kapal pembekal platform Helms 1 manakala baki akan digunakan untuk pembayaran balik pinjaman bank, membiayai modal kerja, dan untuk membayar perbelanjaan penyenaraian," katanya.

 

M&A Securities ialah penasihat utama, penaja jamin dan ejen penempatan bersama manakala Maybank Investment Bank juga merupakan ejen penempatan bersama.- DagangNews.com