Khazanah Nasional ambil maklum Laporan Ketua Audit Negara, pastikan tadbir urus i2M Ventures | DagangNews Skip to main content

Khazanah Nasional ambil maklum Laporan Ketua Audit Negara, pastikan tadbir urus i2M Ventures

Gambar hiasan laman web Khazanah

KUALA LUMPUR 5 Julai - Khazanah Nasional Bhd mengesahkan komitmennya untuk memastikan ketelusan, akauntabiliti dan tadbir urus korporat yang baik bagi syarikat tujuan khasnya, i2M Ventures Sdn Bhd.

 

Khazanah mengakui empat syor Jabatan Audit Negara berhubung tadbir urus korporat i2M dalam Laporan Ketua Audit Negara 2/2024 yang dibentangkan di Parlimen semalam.

 

Ia menjelaskan bahawa i2M tidak lagi mengeluarkan geran baharu dan penerima sedia ada ditadbir oleh Iskandar Investment Bhd (IIB) di bawah perjanjian tahap perkhidmatan yang ditandatangani pada Mei 2020.

 

"Oleh itu, mesyuarat lembaga pengarah di i2M telah dijalankan melalui resolusi pekeliling. Semua urusan tadbir urus dan pengawasan yang sewajarnya dilakukan oleh IIB mengikut syarat perjanjian," kata Khazanah kepada Business Times.

 

Dana kekayaan negara itu berkata demikian susulan Laporan Ketua Audit Negara 2/2024 mendedahkan bahawa i2M mempunyai kedudukan kewangan yang tidak stabil dan gagal mencapai objektif yang ditetapkan iaitu mempromosi, memasarkan dan mengurus perniagaan di Iskandar Puteri, Johor.

 

Laporan itu berkata i2M mengalami kerugian RM135.46 juta pada 2022 tetapi masih mampu menampung obligasinya memandangkan ia dibiayai secara langsung oleh Khazanah, selaras dengan tujuan penubuhannya sebagai entiti bukan untung.

 

i2m
Infografik Jabatan Audit Negara.

 

Laporan itu juga mengesyorkan semakan untuk memastikan kewujudan i2M adalah relevan selepas ia memenuhi semua komitmen dan perjanjian dengan pelabur Iskandar Global Business Services (GBS Iskandar) pada 2025.

 

Sementara itu, Khazanah menambah bahawa SOP yang disemak telah diterima pakai pada 28 Jun tahun lepas untuk menangani kelewatan dalam mengagihkan insentif, yang berlaku disebabkan oleh dokumentasi yang tidak lengkap daripada pemohon geran.

 

Khazanah berkata, pelan strategik untuk i2M akan sejajar dengan rancangan perniagaan IIB untuk membangunkan ekosistem di Iskandar Puteri memandangkan ia kini mengambil alih operasi i2M.

 

“Khazanah Nasional melalui IIB akan sentiasa memastikan tadbir urus yang betul dan amalan kewangan yang berhemat dalam mengagihkan baki geran kepada penerima.

 

"Khazanah Nasional juga komited untuk memastikan ketelusan, akauntabiliti dan tadbir urus korporat yang baik, berpandukan Rangka Kerja Integriti, Tadbir Urus dan Pengurusan Risiko (FIGR) kami selaras dengan objektif pembangunan negara kami," katanya. - DagangNews.com