KHPT Holdings meterai penjanjian taja jamin dengan KAF IB untuk IPO di Pasaran ACE Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

KHPT Holdings meterai penjanjian taja jamin dengan KAF IB untuk IPO di Pasaran ACE Bursa Malaysia

Dari kiri ke kanan: Eng Shu Ling, Pengawal Kewangan KHPT Holdings Berhad ,Datin Eloise See, Pengarah Urusan Kumpulan KHPT Holdings Berhad, Rohaizad Ismail, Ketua Pegawai Eksekutif KAF Investment Bank Berhad dan Azmi Hariss Ibrahim, Pengarah, Kewangan Korporat KAF Investment Bank Berhad.
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Pengeluar alat ganti automotif, KHPT Holdings Berhad (KHPT) memeterai perjanjian taja jamin dengan  KAF Investment Bank Berhad (KAF IB) untuk tawaran awam permulaan (IPO) yang akan datang di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad.

 

Pelaksanaan IPO KHPT ini melibatkan terbitan awam sebanyak 108.64 juta saham biasa baru dan tawaran untuk penjualan sebanyak 38.226 juta saham sedia ada.

 

Daripada 108.64 juta saham baharu, 78.46 juta saham akan disediakan kepada pelabur terpilih melalui penempatan persendirian, 20.12 juta saham kepada Orang Awam Malaysia melalui pengundian, dan 10.06 juta kepada pengarah dan pekerja yang layak dari KHPT dan anak syarikatnya.

 

Sebanyak 38.23 juta saham di bawah tawaran jualan akan disediakan kepada pelabur terpilih melalui penempatan persendirian.

 

Menurut perjanjian pengunderaitan, KAF IB akan menjamin sejumlah 30.18 juta saham iaitu bahagian saham terbitan awam kepada Orang Awam Malaysia melalui undian dan pengarah serta pekerja yang layak dari Kumpulan.

 

Kumpulan KHPT terlibat secara utama dalam pembuatan dan penjualan alat ganti automotif kepada pengeluar automotif tempatan dan terutamanya kepada pembekal dan pengeluar Tier-1.

 

Alat ganti automotif yang dibekalkan oleh Syarikat merangkumi bahagian badan, struktur tempat duduk dan bahagian lain (contohnya, bahagian penyerap, plat pemacu). 

 

Hasil yang diperoleh daripada IPO telah diperuntukkan untuk pelaburan perbelanjaan modal, termasuk pembelian mesin tekan dan peralatan automasi, kren overhead dan pengubahsuaian kilang sedia ada di Teluk Panglima Garang, Selangor bagi menampung pengembangan barisan pengeluaran bahagian badan baru.

 

ARTIKEL BERKAITAN: KHPT Holdings dapat kelulusan penyenaraian di Pasaran ACE Bursa Malaysia

 

Pengarah Urusan Kumpulan KHPT, Datin Eloise See berkata, perjanjian yang dimeterai dengan KAF IB menekankan komitmen syarikat untuk mencapai kecemerlangan prestasi dan memberikan nilai kepada pihak berkepentingan. 

 

"Pengalaman luas dan rekod kejayaan KAF IB dalam menguruskan IPO yang berjaya akan memainkan peranan penting dalam membimbing KHPT melalui perjalanan korporat yang menarik ini. 

 

"Kami telah memperoleh kelulusan yang diperlukan dan berpuas hati dengan kemajuan yang dicapai berkaitan dengan latihan penyenaraian ini,” katanya dalam kenyataan media hari ini.

 

Eloise See berkata, penyenaraian KHPT akan membolehkannya memanfaatkan permintaan yang berkembang dan peluang pasaran untuk memacu penciptaan nilai yang mampan bagi pihak berkepentingan. 

 

“Dari segi operasi, kadar penggunaan barisan pengeluaran bahagian badan adalah kira-kira 84% dengan kapasiti pengeluaran tahunan yang dianggarkan melebihi 3.1 juta unit. 

 

"Kami bercadang untuk menggunakan hasil IPO untuk membiayai pemasangan barisan pengeluaran bahagian badan baru, yang diharapkan akan meningkatkan kapasiti pengeluaran keseluruhan Kumpulan untuk segmen bahagian badan kepada kira-kira 5.7 juta unit setahun untuk memenuhi permintaan dan pertumbuhan yang dijangka dalam masa terdekat,” jelasnya.

 

Eloise See berkata, beliau yakin penyenaraian KHPT akan mengukuhkan kedudukan kami dalam industri rantaian bekalan automotif dan menyelaraskan dedikasi kami untuk menyediakan produk dan perkhidmatan yang berkualiti dan boleh dipercayai. 

 

"Kami juga berbesar hati kerana orang ramai akan dapat menyertai pertumbuhan syarikat dengan penyenaraian KHPT di Pasaran ACE Bursa Malaysia,” tambahnya.

 

KHPT dijangka disenaraikan pada Oktober 2024 dan KAF IB adalah Penasihat Utama, Penaja, Penjamin dan Ejen Penempatan untuk IPO ini.- DagangNews.com