KIGIP di Kerian antara projek tarik lebih banyak pelaburan asing di Malaysia, kata Affin Hwang | DagangNews Skip to main content

KIGIP di Kerian antara projek tarik lebih banyak pelaburan asing di Malaysia, kata Affin Hwang

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 14 Mei - Pelaburan yang diluluskan Malaysia mencecah rekod RM329.5 bilion pada 2023, tetapi kesan ke atas syarikat rantaian bekalan tempatan, bank dan pasaran modal kekal tidak menentu, menurut Affin Hwang Investment Bank.

 

Walau bagaimanapun, terdapat perkembangan yang menjanjikan yang boleh meningkatkan manfaat pelaburan langsung asing (FDI) ini merentasi pelbagai sektor.

 

Memetik contoh, Affin Hwang berkata Sime Darby Plantation Bhd merancang untuk membangunkan Taman Perindustrian Hijau Bersepadu Kerian (KIGIP) di Perak.

 

"Projek ini bertujuan untuk menarik loji industri yang dikuasakan oleh tenaga suria, menggunakan loji fotovoltaik suria (PV) di dalam taman," tambah Affin Hwang.

 

Projek KIGIP menonjolkan komitmen Malaysia terhadap pertumbuhan industri yang mampan dan boleh menjadi model untuk menyepadukan tenaga boleh diperbaharui ke dalam pembangunan perindustrian.

 

 

Affin Hwang Investment Bank

 

 

Sementara itu, Institut Pulau Pinang, yang menasihati kerajaan negeri Pulau Pinang, sedang meneroka Zon Kewangan Khas di wilayah utara.

 

“Inisiatif ini bertujuan mewujudkan hab kewangan bagi memudahkan syarikat tempatan mengakses modal,” kata Affin Hwang.

 

Matlamatnya adalah untuk membantu syarikat ini berkembang dan menjadi bahagian utama rantaian bekalan untuk syarikat multinasional (MNC), terutamanya dalam industri bateri semikonduktor dan kenderaan elektrik (EV), yang berkembang pesat di Malaysia.

 

Affin Hwang berkata Pihak Berkuasa Pembangunan Pelaburan Malaysia telah mengenal pasti beberapa syarikat sudah mendapat manfaat daripada aliran masuk FDI. Mereka termasuk Greatech, Vitrox, Oppstar dan YBS International.

 

"Syarikat-syarikat ini bersedia untuk memainkan peranan penting dalam pertumbuhan perindustrian Malaysia dan integrasi ke dalam rantaian bekalan global," kata Affin Hwang.

 

Memandangkan Malaysia terus menarik pelaburan asing yang ketara, inisiatif dan pembangunan strategik ini dijangka meningkatkan ekonomi tempatan, memacu pertumbuhan mampan, dan meletakkan Malaysia sebagai pemain global utama.

 

Pelaburan yang besar juga telah dilihat dalam industri pusat data Malaysia, menarik syarikat teknologi global seperti Microsoft, Nvidia dan Amazon.

 

 

microsfot

 

 

Dengan evolusi pesat AI dan pengkomputeran awan, Malaysia berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan transformasi digital, memacu pertumbuhan ekonomi.

 

Permintaan untuk tenaga boleh diperbaharui, didorong oleh komitmen nasional dan korporat untuk mencapai pelepasan sifar bersih, menjadi faktor penting dalam menarik FDI ke rantau ini.

 

Affin Hwang berkata pelaburan swasta Malaysia telah berkembang lebih pantas pada 2023, menunjukkan pemulihan dalam aktiviti pelaburan di tengah-tengah pemulihan global.

 

Menggiatkan semula FDI dan pelaburan langsung domestik (DDI) adalah penting untuk pertumbuhan ekonomi Malaysia, tambahnya.

 

"Dengan memupuk persekitaran yang kondusif untuk pelaburan swasta, Malaysia boleh mencapai pengembangan ekonomi yang ketara, menghampiri matlamatnya untuk menjadi negara berpendapatan tinggi," katanya. - DagangNews.com