Kilang di Ipoh diunjur terus jadi pemacu hasil utama buat Malaysian Pacific Industries - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Kilang di Ipoh diunjur terus jadi pemacu hasil utama buat Malaysian Pacific Industries - Kenanga Research

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 4 Sept - Kenanga Research menjangkakan operasi kilang Malaysian Pacific Industries Berhad (MPI) di Ipoh kekal stabil dan terus menjadi pemacu hasil utama kepada kumpulan itu manakala kilang di Suzhou semakin mencatatkan pemulihan.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kumpulan itu kekal optimis terhadap perniagaan silikon karbida (SIC) dan sedang membina kilang baharu dengan keluasan 76,000 kaki persegi di Msite serta 39,000 kaki persegi di tapak S yang terletak di Ipoh.

 

Katanya, pembinaan kilang baharu itu adalah bagi menampung permintaan pelanggan dari barat dan prospek pelanggan dari China untuk memindahkan proses akhir mereka keluar dari negara itu.

 

"Kilang Suxiang (Park Suxiang Cooperation Zone) akan menggandakan kapasiti sedia ada di China. 

 

"MPI membayangkan kilang baharu ini tertumpu terutamanya pada automotif, meletakkan dirinya untuk mengambil kesempatan daripada penggunaan kenderaan elektrik (EV) yang semakin meningkat di negara itu.

 

"Terdapat juga perbincangan dengan pelbagai pemain pengeluar reka bentuk bersepadu (IDM) domestik China mengenai perniagaan SIC," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Kenanga Research berkata, MPI melaporkan bahawa pemulihannya pada 4QFY23 didorong oleh langkah penjimatan kos yang strategik dan cekap, dengan ketara mengurangkan kerugian yang ditanggung oleh kilang Suzhou

 

Bagaimanapun, cabaran berterusan dalam mencapai keuntungan di kilang Suzhou, mencerminkan kadar pemulihan yang perlahan di China sendiri.

 

Firma itu menyukai kumpulan itu kerana pendedahan kukuhnya dalam segmen semikonduktor automotif selain usahanya ke dalam teknologi baharu yang menjanjikan seperti galium nitrida dan silikon karbida dan kepakaran dalam pembungkusan cip pengurusan kuasa untuk pusat data.

 

"Bagaimanapun prospek jangka sederhananya akan terkesan oleh permintaan elektronik pengguna dan pusat data yang perlahan, mengakibatkan penggunaan kilang yang tidak optimum.

 

"Kami mengekalkan 'market perform' dengan harga sasaran (TP) RM24.05 sesaham," katanya. - DagangNews.com