KJTS raih kontrak pengurusan tenaga penyejukan bernilai RM17 juta di Thailand | DagangNews Skip to main content

KJTS raih kontrak pengurusan tenaga penyejukan bernilai RM17 juta di Thailand

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 5 Feb - KJTS Group Bhd memperoleh kontrak bernilai RM16.77 juta daripada Central World Hotel Co Ltd (Centara) Thailand untuk menjalankan kerja-kerja pengubahsuaian serta menyediakan perkhidmatan operasi dan penyelenggaraan (O&M) serta bekalan air sejuk di Hotel Centara Grand di Central World di Bangkok selama 15 tahun.

 

KJTS berkata, usaha sama itu bersedia untuk mengukuhkan kedudukannya dalam pasaran Thailand, mencerminkan tumpuan strategik untuk mengembangkan perkhidmatan dan pengaruhnya di seluruh Malaysia, Thailand dan Singapura.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, KJTS berkata, anak syarikat Thailandnya, KJTN Engineering Co Ltd menandatangani perjanjian dengan Centara pada 31 Januari lepas untuk cadangan pekerjaan itu.

 

Centara adalah sebahagian daripada Central Group, salah satu konglomerat komersial swasta terbesar di Thailand, yang mempunyai lebih daripada 50 anak syarikat dengan pelbagai pelaburan dalam pelbagai syarikat di dalam dan di luar negara.

 

"Jumlah yuran tetap selama 15 tahun ialah THB125.67 juta (RM16.77 juta). Kerja-kerja pengubahsuaian dijangka dimulakan pada 1 Februari 2024 dan akan siap pada 30 November 2024. 

 

"Perkhidmatan O&M dan air sejuk pembekalan akan bermula pada 1 Disember 2024 dan siap pada 30 November 2039. Kepentingan pemilikan dalam loji penyejuk akan dipindahkan kepada Centara pada akhir perjanjian," katanya.

 

Perjanjian itu tidak akan memberi sebarang kesan ke atas modal saham kumpulan dan struktur pegangan saham, tetapi dijangka menyumbang secara positif terhadap pendapatan dan aset bersih KJTS sehingga tamat tempoh perjanjian.

 

 

kjts
Kitti Chungsawanant

 

 

Sementara itu, Pengarah Kejuruteraan KJTN, Kitti Chungsawanant pula berkata, perjanjian dengan Centara melambangkan komitmen pihaknya untuk mengembangkan perniagaan di Thailand sebagai salah satu pasaran serantau teras Kumpulan KJTS. 

 

"Ia juga menandakan permulaan hubungan perniagaan yang penting bagi kumpulan KJTS dengan Kumpulan Pusat dan kami berharap Kumpulan KJTS akan mampu menyediakan lebih banyak perkhidmatan sokongan bangunan kepada Kumpulan Pusat pada masa hadapan," katanya dalam satu kenyataan media berasingan. - DagangNews.com