KNM adakan mesyuarat pemiutang pada 12 Oktober ini, menjelang EGM putuskan bidaan pengambilalihan | DagangNews Skip to main content

KNM adakan mesyuarat pemiutang pada 12 Oktober ini, menjelang EGM putuskan bidaan pengambilalihan

KUALA LUMPUR 26 Sept - Syarikat berstatus Nota Amalan 17 (PN17), KNM Group Bhd akan mengadakan mesyuarat pemiutang yang dipanggil mahkamah berhubung cadangan skim perkiraan (SOA) pada 12 Oktober 2023, beberapa hari sebelum mesyuarat agung luar biasa (EGM) untuk memutuskan nasib lembaga pengarahnya.

 

“Lembaga pengarah syarikat ingin mengumumkan bahawa pemohon akan mengadakan mesyuarat yang dipanggil mahkamah pada 12 Oktober 2023, menurut perintah [sekatan] ad interim (RO) dan Seksyen 366 Akta Syarikat 2016 bagi tujuan berbincang dan mengundi mengenai SOA yang dicadangkan,” kata syarikat pembuat peralatan proses minyak dan gas yang bermasalah kewangan itu dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

"Perkembangan lanjut berhubung dengan RO dan SOA akan diumumkan dalam masa terdekat," tambahnya.

 

Minggu lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memberikan KNM lanjutan ke atas RO sementaranya sementara menunggu keputusan bidaannya untuk lanjutan RO awalnya - yang difailkannya pada Ogos.

 

Kumpulan itu pertama kali diberikan RO tiga bulan pada Disember tahun lepas sempena cuti untuk memanggil mesyuarat yang dipanggil mahkamah dengan pemiutang bagi cadangan skim pengaturannya.

 

Ia dapat melanjutkan RO selama lima bulan lagi hingga Ogos, apabila pada bulan yang sama memfailkan permohonan semasa untuk lanjutan lagi.

 

Sejak itu, sekumpulan pemegang saham yang diketuai oleh ahli perniagaan Jerman Andreas Heeschen memfailkan notis untuk memecat semua pengarah KNM sedia ada, termasuk pengerusinya Tunku Datuk Yaacob Khyra, yang memegang 9.44% kepentingan tidak langsung dalam kumpulan itu.
 

Tunku Datuk Yaacob Khyra
                      Tunku Datuk Yaacob Khyra

 


Menurut notis yang difailkan pada awal September, kumpulan Heeschen berhasrat untuk menggantikan lembaga penyandang dengan penamanya sendiri, termasuk Tunku Kamariah Aminah Maimunah lskandariah Sultan Iskandar, kakak sulung Sultan Johor, serta bekas eksekutif KNM pengarah Flavio Porro.

 

Sebelum ini dilaporkan bahawa Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Urusan KNM Ravindrasingham Balasingham berkata bahawa langkah kumpulan pemegang saham untuk menggantikan lembaga pengarah kumpulan itu akan menggagalkan kemajuan yang dicapai setakat ini oleh lembaga pengarah penyandang, yang mengambil alih November lalu, dalam menyelesaikan isu hutang KNM .

 

Sehingga akhir Jun tahun ini, pinjaman KNM berjumlah RM1.18 bilion, turun daripada RM1.26 bilion setahun sebelumnya.

 

Kumpulan itu telah mengalami kerugian selama lapan suku berturut-turut. Rizab negatif berjumlah RM1.21 bilion, meningkat daripada RM1.16 bilion tahun sebelumnya. - DagangNews.com