Kos sara hidup meningkat, Kenanga Research unjur pengguna berhati-hati berbelanja sehingga 2024 | DagangNews Skip to main content

Kos sara hidup meningkat, Kenanga Research unjur pengguna berhati-hati berbelanja sehingga 2024

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 14 Dis - Kenanga Research mengekalkan penarafan ‘neutral’ terhadap sektor pengguna berikutan jangkaan perbelanjaan lemah pada 2024 disebabkan oleh inflasi berterusan tinggi, cukai lebih tinggi dan lebih banyak, kenaikan tarif utiliti dan rasionalisasi subsidi yang akan dilaksana.

 

Kami percaya perbelanjaan pengguna yang berhati-hati pada akhir 2023 (selepas fasa penggunaan ‘kompulsif’) akan berlanjutan ke 2024 berikutan kenaikan kos sara hidup.

 

“Walaupun kami percaya kumpulan berpendapatan tinggi mungkin tidak merasai tekanan, golongan berpendapatan sederhana boleh menanggung beban sepenuhnya.

 

“Ironinya, golongan berpendapatan rendah mungkin kurang terjejas disebabkan pemberian wang tunai berulang daripada kerajaan sementara mereka juga terus menikmati pelbagai subsidi,” ulasnya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata setakat ini, pengguna telah pun dilanda rasionalisasi subsidi telur, beras, dan elektrik, di samping bersiap sedia untuk semakan semula tarif air yang akan berlaku, kenaikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) daripada 6% kepada 8% dan pemansuhan subsidi untuk petrol RON95.

 

Kenanga Research berkata subsidi petrol bersasar akan dilaksanakan dalam separuh kedua tahun depan, di mana ia melibatkan sistem kad subsidi, sejajar dengan pengenalan sistem pangkalan data pusat Padu pada Januari 2024.

 

“Pendekatan subsidi bersasar ini mungkin menyebabkan sebahagian daripada kumpulan M40 berpendapatan sederhana kehilangan akses kepada subsidi ini, yang boleh mengurangkan kuasa perbelanjaan mereka dan menjejaskan peruncit pasaran pertengahan.

 

“Sebaliknya, prospek pengeluar produk ruji pengguna kekal positif, kerana asas pelanggan utama mereka, kumpulan B40 berpendapatan rendah, akan terus menerima subsidi bahan api penuh, sekali gus mengekalkan kuasa perbelanjaan mereka,” katanya.

 

Dari sudut positif, Kenanga Research berkata kestabilan harga komoditi terpilih, ringgit dan kos pengangkutan boleh mengurangkan tekanan kos, sekali gus membuka jalan untuk pemulihan margin bagi penggiat sektor pengguna tertentu.

 

“Jejak harga komoditi kami menunjukkan bahawa kebanyakan komoditi, termasuk susu, gandum, jagung, kacang soya, minyak sawit mentah, kapas dan aluminium diunjurkan menurun pada 2024, menurut Ekonomi Perdagangan, yang sepatutnya memberikan sokongan kepada pengguna syarikat ruji, seperti F&N dan DLADY, di tengah-tengah cabaran pasaran,” katanya.

 

Bagi sektor pengguna, pilihan utama Kenanga Research adalah F&N (outperform, harga sasaran [TP]: RM30.70), MRDIY (outperform, TP: RM1.78) dan QL Resources (outperform, TP: RM5.95).  - DagangNews.com