KPS jual Plaza Perangsang pada harga RM46 juta untuk bayar balik pinjaman | DagangNews Skip to main content

KPS jual Plaza Perangsang pada harga RM46 juta untuk bayar balik pinjaman

Bangunan Plaza Perangsang antara ikonik bandar raya Shah Alam. - Gambar DagangNews
Oleh JOHARDY IBRAHIM

SHAH ALAM 1 Mac - Syarikat milik kerajaan Selangor, Kumpulan Perangsang Selangor Bhd (KPS) menjual bangunan Plaza Perangsang, satu daripada bangunan ikonik di bandar raya ini dan telah menjadi ibu pejabat KPS sejak 36 tahun lalu, kepada Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) pada harga RM46 juta.

 

PKNS ialah pemegang saham besar KPS dengan 5.52% kepentingan, menurut Bloomberg.

 

KPS bercadang untuk menyelenggara pejabatnya di tingkat 17 bangunan 26 tingkat itu dan akan memeterai perjanjian penyewaan dengan PKNS selepas siap cadangan pelupusan.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, KPS berkata cadangan pelupusan itu adalah selaras dengan hala tuju strategik kumpulan itu iaitu untuk menjual aset bukan terasnya dan membolehkannya menggunakan wang tunai untuk modal kerja dan mengurangkan pinjamannya.

 

"Tambahan pula, sejumlah besar dana diperlukan untuk perbelanjaan modal bagi membaiki atau membangunkan semula harta itu kepada keadaan yang memuaskan selaras dengan umurnya," tambahnya.

 

 

KPS

 

 

Daripada RM46 juta hasil yang diperoleh daripada pelupusan itu, KPS berkata RM36 juta akan digunakan untuk pembayaran balik pinjaman, RM9.8 juta untuk modal pusingan, dan baki RM200,000 diperuntukkan untuk anggaran perbelanjaan dan cukai untuk cadangan pelupusan.

 

"Perolehan yang diperuntukkan untuk pembayaran balik pinjaman dijangka menghasilkan penjimatan keuntungan kira-kira RM1.94 juta setahun yang dikira berdasarkan kadar keuntungan purata wajaran pinjaman pada 5.4% setahun pada 31 Dis 2023," kata KPS.

 

Sehingga 31 Dis 2023, pinjaman dan pinjaman KPS berjumlah RM466.35 juta, terdiri daripada RM359.24 juta dalam pinjaman jangka panjang dan RM107.12 juta dalam pinjaman jangka pendek.

 

Pelupusan dianggarkan siap dalam tempoh tujuh bulan akan datang.

 

 

KPS

 

 

Isnin lalu, KPS melaporkan keuntungan bersihnya bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis, 2023 (TK2023) menyusut 88% kepada RM8.72 juta daripada RM73.21 juta pada tahun sebelumnya, disebabkan terutamanya oleh sumbangan yang lebih rendah daripada perniagaan pembuatan, kerana akibat permintaan pengguna yang lebih lemah dalam sektor elektrik dan elektronik.

 

Selain itu, kumpulan itu juga menghadapi kerugian pertukaran asing dan kos kewangan yang lebih tinggi, serta bahagian keuntungan yang lebih rendah daripada syarikat-syarikat bersekutunya.

 

Hasil tahunan berjumlah RM1.23 bilion, turun 9.7% daripada RM1.36 bilion pada FY2022. - DagangNews.com