KSK tamatkan kontrak GDBSB sebagai kontraktor utama projek 8 Conlay | DagangNews Skip to main content

KSK tamatkan kontrak GDBSB sebagai kontraktor utama projek 8 Conlay

KUALA LUMPUR 20 April - KSK Land Sdn Bhd telah menamatkan kontraknya dengan Grand Dynamic Builders Sdn Bhd (GDBSB), anak syarikat milik penuh GDB Holdings Bhd, sebagai kontraktor utama pembangunan bercampur 8 Conlay di Jalan Conlay, Kuala Lumpur.

 

Berikutan penamatan itu, KSK Land telah berbincang dengan kontraktor utama yang berpotensi baharu untuk menggantikan GDBSB.

 

Conlay Construction Sdn Bhd secara rasmi telah mengemukakan tawaran kepada pemilik projek dan anak syarikat milik penuh KSK Land, Damai City Sdn Bhd (DCSB).

 

Menurut kenyataan akhbar, kontrak antara DCSB dan GDBSB telah ditamatkan kerana kegagalan mencapai penyelesaian yang boleh dipersetujui kepada pelbagai pertikaian berkaitan hal tapak pembinaan dalam tempoh sembilan bulan lalu.

 

Ini termasuk skop kerja, program pembinaan dan bayaran ansuran kewangan berikutan pandemik COVID-19. Sepanjang proses perbincangan, GDBSB telah mengenakan beberapa siri syarat yang memuncak dengan beberapa siri tuntutan yang disampaikan pada 4 April 2023.

 

“Ketetapan ini sangat berat sebelah dan tidak munasabah di pihak GDBSB sebagai kontraktor utama 8 Conlay, dan walaupun usaha terbaik untuk mencari penyelesaian yang berdaya maju bagi setiap perkara, adalah menjadi mustahil bagi KSK Land dan DCSB untuk menampung atau memenuhinya,” kata syarikat itu dalam kenyataan akhbar.

 

Beberapa syarat ini ialah permintaan GDBSB agar DCSB mengubahsuai semua sub-kontraktor yang dicalonkan dalam tempoh dua minggu, dan untuk memikul semua liabiliti serta tanggungjawab selepas itu serta untuk sebarang perkara yang timbul sebelum penentuan sub-kontraktor.

 

Selanjutnya, GDBSB meminta untuk dikeluarkan daripada kerja-kerja pembina utama, dan untuk DCSB membayar untuk kehilangan keuntungan yang timbul daripada itu.

 

Sebagai ikhtisar, GDBSB dilantik sebagai kontraktor utama untuk pembangunan bercampur 8 Conlay selepas GDB memperoleh surat niat pada Oktober 2020. - DagangNews.com