Kumpulan Kitacon bermula cemerlang di Bursa Malaysia dengan premium 45.6% pada 99 sen | DagangNews Skip to main content

Kumpulan Kitacon bermula cemerlang di Bursa Malaysia dengan premium 45.6% pada 99 sen

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 17 Jan - Kumpulan Kitacon Berhad memulakan penampilan sulung di Pasaran Utama Bursa Malaysia dengan kukuh pada 99 sen, mewakili premium 45.6% daripada harga tawaran awam permulaan (IPO) sebanyak 68 sen sesaham. 

 

Pembekal perkhidmatan pembinaan, yang merupakan kaunter paling aktif didagangkan, telah mengurangkan keuntungan kepada 79 sen, atau 16.18% di atas harga rujukan dengan 109.25 juta saham bertukar tangan.

 

Kitacon memperoleh sejumlah RM57.1 juta hasil melalui penawaran 76.09 juta saham baharu. 

 

Berdasarkan modal saham terbitan yang diperbesarkan sebanyak 500 juta saham dan harga terbitan 68 sen sesaham, kumpulan itu mempunyai permodalan pasaran RM340 juta selepas penyenaraian.

 

Daripada jumlah hasil yang diperoleh, RM24 juta diperuntukkan untuk pembelian peralatan pembinaan manakala RM20 juta untuk pembelian tanah dan pembinaan kemudahan penyimpanan serta baik pulih.

 

Pengarah Urusan, Tan Ah Kee berkata, syarikat akan kekal memberi tumpuan untuk menyampaikan pertumbuhan yang mampan.

 

"Kami percaya Kitacon akan berkembang dalam kekuatan pada tahun-tahun akan datang dan bertujuan untuk memberi ganjaran kepada pemegang saham kami atas kepercayaan dan keyakinan mereka selaras dengan dasar dividen kami untuk membayar sekurang-kurangnya 25% daripada keuntungan selepas cukai," katanya.

 

Bagi tempoh kewangan sembilan bulan berakhir 30 September 2022, kumpulan itu melaporkan keuntungan bersih gabungan yang belum diaudit sebanyak RM35.2 juta dengan hasil RM350.8 juta.

 

RHB Investment Bank Berhad merupakan penasihat utama, penaja jamin tunggal dan ejen penempatan tunggal untuk pelaksanaan IPO. - DagangNews.com